De federaties doen hun beklag in een persbericht. De aanleiding voor de boodschap is de toename van tijdsloten in de haven. Dat brengt volgens de organisaties veel extra administratie met zich mee.
Verschillende applicaties
‘Wanneer de chauffeur zijn tijdslot niet haalt, is het quasi onmogelijk om nog de dag zelf een ander slot te vinden wat leidt tot onbegrip van de klanten, mogelijke boetes door het te laat inleveren van containers en vooral een transportprijs die de kostprijs van het transport niet dekt’, melden de federaties.
‘Voor het boeken van de tijdslots zijn diverse applicaties in gebruik, wat het boekingsproces bemoeilijkt. Havenbedrijven kiezen vaak voor verschillende systemen en een algemeen portaal ontbreekt.’
Ketting
Volgens Febetra, TLV en UPTR voelen veel vervoerders zich bovendien niet gerespecteerd en zijn de vergoedingen te laag. De federaties zeggen dat het ‘hoog tijd is dat de containervervoerders naar waarde worden geschat door de havengemeenschap’.
‘Als je te veel druk op één schakel in de ketting zet, dan breekt de ketting uiteindelijk. Dit geldt ook in de logistieke keten’, besluiten de federaties hun betoog.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?