PostNL moet ‘afschalen’ na dramatische krimp pakketvolumes

Pakketvervoer

PostNL zag de koers op de Amsterdamse beurs flink dalen (-12%) door een winstwaarschuwing van de directie. 2022 wordt aanzienlijk minder rooskleurig en ‘meer uitdagend’ dan eerder verwacht, moest de top van het post- en pakketbedrijf erkennen na een slecht eerste kwartaal. Zo zakten de pakketvolumes met bijna 20% in, terwijl de omzet met 554 miljoen euro ruim een derde verloor vergeleken met het eerste kwartaal van 2021.

Dat omzetverlies werd vooral geleden bij de divisie Parcel Netherlands (-83 miljoen naar 361 miljoen euro) en bij de internationale koeriersdochter Spring (-40 miljoen naar 105 miljoen euro). Dat laatste schrijft de post- en pakketvervoerder vooral toe aan de lockdowns in China.

Alleen in de logistiek (onder meer als besteldienst voor witgoed) wist PostNL een bescheiden omzetgroei te behalen van 3 miljoen naar 105 miljoen euro, blijkt uit de cijfers. Ondanks dit sprankje goed nieuws liep het bedrijfsresultaat bij Logistiek en Spring met 24 miljoen euro terug vergeleken met dezelfde pe­riode vorig jaar.

Volgens de post- en pakketbezorger is er sinds de oorlog in Oekraïne druk op de pakketvolumes in Europa en hoger dan verwachte opera­tionele kosten, zoals brandstofkosten, stijgende personeelslasten en duurdere inkoop van besteldiensten bij onderaannemers. Dat leidde tot een aanzienlijk lagere omzet over het eerste kwartaal.

Pakketdivisie

Ook zorgen de lockdowns in China voor extra onzekerheid in de pakketmarkt en stijgende kosten, aldus de directie. Dat leverde voor de pakketdivisie een genormaliseerd bedrijfsresultaat (ebit) op van 18 miljoen euro, tegen 92 miljoen euro een jaar geleden. De ebit van het totale post- en pakketbedrijf kwam uit op 33 miljoen euro, tegen 130 miljoen in 2021. De nettowinst kwam uit 34 miljoen euro (2021: 112 miljoen euro).

Blijkens de eigen toelichting van PostNL aan de beleggers speelden niet alleen lagere pakketvolumes en daarmee dalende inkomsten het bedrijf parten, maar moest er door de lagere volumes ook ‘afgeschaald’ worden in de pakketorganisatie en de tering naar de nering worden gezet. Dat kostte het bedrijf bijna vijftig miljoen euro, blijkt uit de onderliggende kwartaalcijfers.

De forse afname van het kwartaalresultaat is voor de directie reden genoeg om de winstverwachting voor het lopende boekjaar naar beneden bij te stellen. De eerdere prognose van de ebit van 210 miljoen à 240 miljoen euro is teruggebracht naar een bandbreedte van 170 miljoen tot 210 miljoen euro.

Mistoestanden

Een ander groot probleem voor PostNL blijven de onderzoeken naar de vermeende mistoestanden bij de Belgische tak van het bedrijf. Er zou daar onder meer te jong personeel worden ingezet, volgens de Belgische autoriteiten. Topvrouw Herna Verhagen zegt zich niet te herkennen in de ‘serieuze maar ongegronde beschuldigingen’. Zij stelt ‘vol vertrouwen’ te zijn dat het lopende onderzoek PostNL zal vrijpleiten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

PostNL moet ‘afschalen’ na dramatische krimp pakketvolumes | NT

PostNL moet ‘afschalen’ na dramatische krimp pakketvolumes

Pakketvervoer

PostNL zag de koers op de Amsterdamse beurs flink dalen (-12%) door een winstwaarschuwing van de directie. 2022 wordt aanzienlijk minder rooskleurig en ‘meer uitdagend’ dan eerder verwacht, moest de top van het post- en pakketbedrijf erkennen na een slecht eerste kwartaal. Zo zakten de pakketvolumes met bijna 20% in, terwijl de omzet met 554 miljoen euro ruim een derde verloor vergeleken met het eerste kwartaal van 2021.

Dat omzetverlies werd vooral geleden bij de divisie Parcel Netherlands (-83 miljoen naar 361 miljoen euro) en bij de internationale koeriersdochter Spring (-40 miljoen naar 105 miljoen euro). Dat laatste schrijft de post- en pakketvervoerder vooral toe aan de lockdowns in China.

Alleen in de logistiek (onder meer als besteldienst voor witgoed) wist PostNL een bescheiden omzetgroei te behalen van 3 miljoen naar 105 miljoen euro, blijkt uit de cijfers. Ondanks dit sprankje goed nieuws liep het bedrijfsresultaat bij Logistiek en Spring met 24 miljoen euro terug vergeleken met dezelfde pe­riode vorig jaar.

Volgens de post- en pakketbezorger is er sinds de oorlog in Oekraïne druk op de pakketvolumes in Europa en hoger dan verwachte opera­tionele kosten, zoals brandstofkosten, stijgende personeelslasten en duurdere inkoop van besteldiensten bij onderaannemers. Dat leidde tot een aanzienlijk lagere omzet over het eerste kwartaal.

Pakketdivisie

Ook zorgen de lockdowns in China voor extra onzekerheid in de pakketmarkt en stijgende kosten, aldus de directie. Dat leverde voor de pakketdivisie een genormaliseerd bedrijfsresultaat (ebit) op van 18 miljoen euro, tegen 92 miljoen euro een jaar geleden. De ebit van het totale post- en pakketbedrijf kwam uit op 33 miljoen euro, tegen 130 miljoen in 2021. De nettowinst kwam uit 34 miljoen euro (2021: 112 miljoen euro).

Blijkens de eigen toelichting van PostNL aan de beleggers speelden niet alleen lagere pakketvolumes en daarmee dalende inkomsten het bedrijf parten, maar moest er door de lagere volumes ook ‘afgeschaald’ worden in de pakketorganisatie en de tering naar de nering worden gezet. Dat kostte het bedrijf bijna vijftig miljoen euro, blijkt uit de onderliggende kwartaalcijfers.

De forse afname van het kwartaalresultaat is voor de directie reden genoeg om de winstverwachting voor het lopende boekjaar naar beneden bij te stellen. De eerdere prognose van de ebit van 210 miljoen à 240 miljoen euro is teruggebracht naar een bandbreedte van 170 miljoen tot 210 miljoen euro.

Mistoestanden

Een ander groot probleem voor PostNL blijven de onderzoeken naar de vermeende mistoestanden bij de Belgische tak van het bedrijf. Er zou daar onder meer te jong personeel worden ingezet, volgens de Belgische autoriteiten. Topvrouw Herna Verhagen zegt zich niet te herkennen in de ‘serieuze maar ongegronde beschuldigingen’. Zij stelt ‘vol vertrouwen’ te zijn dat het lopende onderzoek PostNL zal vrijpleiten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement