Neele-Vat zet Chinees expeditiebedrijf op

Oververhitte containermarkt

De oververhitte containermarkt in China heeft ervoor gezorgd dat het Rotterdamse Neele-Vat Logistics zelf actief is geworden in de Volksrepubliek. Samen met de Duitse partner Dörrenhaus hebben de Rotterdammers vorig jaar in alle stilte het Chinese expeditiebedrijf NVD Asia opgezet om meer controle te krijgen op de afvoer van lading uit China over zee, door de lucht en met het spoor naar Europa. De twee partijen hebben een meerderheidsbelang genomen. De lokale directie bezit de overige aandelen.

Neele Vat heeft het in China direct grondig aangepakt, want het nieuwe boekingskantoor met hoofdkantoor in Hong Kong maakte eind vorig jaar met acht filialen en 120 medewerkers een vliegende start. Daarnaast zijn er al concrete plannen om filialen te openen in Vietnam, Taiwan en Cambodja.

Het liefst had algemeen directeur Cuno Vat het Chinese initiatief nog een beetje onder de pet gehouden, maar door het 50-jarige jubileum van de Duitse partner, waarin Neele Vat Logistics een minderheids­belang bezit, lekte het Aziatische initiatief alsnog uit.

Aanspreekpunt

Directe reden voor de joint venture is om via het inkoopbureau ter plekke snel in te kunnen inspelen op problemen en een centraal aanspreekpunt te hebben. Vooral door de pandemie, de strenge quarantaineregels en het grote capaciteitstekort is dat goud waard, aldus Vat. Zo heeft het bedrijf al eigen vliegtuigen gecharterd en via de Nieuwe Zijderoute grote ladingstromen richting Europa afgewikkeld om zendingen op tijd bij de klanten te krijgen.

Neele-Vat kan met de eigen kantoren ook veel sneller inspelen op logistieke knelpunten in de Chinese zeehavens, zegt Vat. ‘Vertragingen, aanpassingen en annuleringen zijn schering en inslag en dan is het goed dat wij lokaal snel kunnen schakelen.’ Daarnaast is de afgelopen twee jaar het aantal administratieve handelingen in de Chinese containermarkt sterk toegenomen. De tijd om een zeecontainer deze kant uit te krijgen, is in twee jaar verveelvoudigd. ‘Met het eigen kantoor en eigen IT wordt de keten meer inzichtelijk en wordt de communicatie verbeterd.’ Daarbij wil NVD Asia geen buitenlands bedrijf zijn in China, maar een Aziatische expediteur met een West-Europees management, zo stelt Vat.

Neutraal platform

NVD Asia is niet exclusief actief voor de twee Europese grootaandeelhouders. Integendeel zelfs. Het expeditiebedrijf is een neutraal platform voor vooral kleinere agenten die niet zelf beschikken over een kantoor in China. ‘Er zijn momenteel al zo’n honderd expediteurs die gebruik maken van NVD Asia’, stelt Vat. Van de 10.000 teu per maand die het dochterbedrijf nu al verscheept, is dan ook het gros afkomstig van deze klanten.

Deze expeditiebedrijven hebben afzonderlijk een te gering ladingaanbod en daardoor te weinig koopkracht om goede prijzen bij de rederijen te bedingen, maar gebundeld via NVD Asia kunnen zij meeliften op het grotere volume en daarmee op prijs concurreren met de grotere expediteurs, zo zegt Vat.

Het geschatte containervolume op jaarbasis van het nieuwe bedrijf ligt op 100.000 tot 150.000 zeecontainers, zegt partner Lars Dörrenhaus. En er worden er 3.000 via het spoor afgewikkeld. Dat volume zal volgens Cuno Vat jaarlijks met 10 tot 20% toenemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Neele-Vat zet Chinees expeditiebedrijf op | NT

Neele-Vat zet Chinees expeditiebedrijf op

Oververhitte containermarkt

De oververhitte containermarkt in China heeft ervoor gezorgd dat het Rotterdamse Neele-Vat Logistics zelf actief is geworden in de Volksrepubliek. Samen met de Duitse partner Dörrenhaus hebben de Rotterdammers vorig jaar in alle stilte het Chinese expeditiebedrijf NVD Asia opgezet om meer controle te krijgen op de afvoer van lading uit China over zee, door de lucht en met het spoor naar Europa. De twee partijen hebben een meerderheidsbelang genomen. De lokale directie bezit de overige aandelen.

Neele Vat heeft het in China direct grondig aangepakt, want het nieuwe boekingskantoor met hoofdkantoor in Hong Kong maakte eind vorig jaar met acht filialen en 120 medewerkers een vliegende start. Daarnaast zijn er al concrete plannen om filialen te openen in Vietnam, Taiwan en Cambodja.

Het liefst had algemeen directeur Cuno Vat het Chinese initiatief nog een beetje onder de pet gehouden, maar door het 50-jarige jubileum van de Duitse partner, waarin Neele Vat Logistics een minderheids­belang bezit, lekte het Aziatische initiatief alsnog uit.

Aanspreekpunt

Directe reden voor de joint venture is om via het inkoopbureau ter plekke snel in te kunnen inspelen op problemen en een centraal aanspreekpunt te hebben. Vooral door de pandemie, de strenge quarantaineregels en het grote capaciteitstekort is dat goud waard, aldus Vat. Zo heeft het bedrijf al eigen vliegtuigen gecharterd en via de Nieuwe Zijderoute grote ladingstromen richting Europa afgewikkeld om zendingen op tijd bij de klanten te krijgen.

Neele-Vat kan met de eigen kantoren ook veel sneller inspelen op logistieke knelpunten in de Chinese zeehavens, zegt Vat. ‘Vertragingen, aanpassingen en annuleringen zijn schering en inslag en dan is het goed dat wij lokaal snel kunnen schakelen.’ Daarnaast is de afgelopen twee jaar het aantal administratieve handelingen in de Chinese containermarkt sterk toegenomen. De tijd om een zeecontainer deze kant uit te krijgen, is in twee jaar verveelvoudigd. ‘Met het eigen kantoor en eigen IT wordt de keten meer inzichtelijk en wordt de communicatie verbeterd.’ Daarbij wil NVD Asia geen buitenlands bedrijf zijn in China, maar een Aziatische expediteur met een West-Europees management, zo stelt Vat.

Neutraal platform

NVD Asia is niet exclusief actief voor de twee Europese grootaandeelhouders. Integendeel zelfs. Het expeditiebedrijf is een neutraal platform voor vooral kleinere agenten die niet zelf beschikken over een kantoor in China. ‘Er zijn momenteel al zo’n honderd expediteurs die gebruik maken van NVD Asia’, stelt Vat. Van de 10.000 teu per maand die het dochterbedrijf nu al verscheept, is dan ook het gros afkomstig van deze klanten.

Deze expeditiebedrijven hebben afzonderlijk een te gering ladingaanbod en daardoor te weinig koopkracht om goede prijzen bij de rederijen te bedingen, maar gebundeld via NVD Asia kunnen zij meeliften op het grotere volume en daarmee op prijs concurreren met de grotere expediteurs, zo zegt Vat.

Het geschatte containervolume op jaarbasis van het nieuwe bedrijf ligt op 100.000 tot 150.000 zeecontainers, zegt partner Lars Dörrenhaus. En er worden er 3.000 via het spoor afgewikkeld. Dat volume zal volgens Cuno Vat jaarlijks met 10 tot 20% toenemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement