Verladers moeten wel hun wensen duidelijker kenbaar maken en de prijs van duurzaam vervoer moet op termijn omlaag, zegt de consultant in het rapport ‘Accelerating zero-emission freight transport’. Groene brandstoffen zijn nu nog te duur en verladers zijn onvoldoende duidelijk in hun eisen aan vervoerders als rederijen en luchtvaartmaatschappijen.

Een mogelijke oplossing is volgens McKinsey de introductie van een kredietsysteem. Inkopers van groen transport betalen daarvoor een premie, maar krijgen in ruil daarvoor credits, die ze kunnen gebruiken voor de betaling van emissierechten. De betaalde premies zouden ingezet moeten worden om de prijs van duurzaam vervoer te verlagen.

Coalities

Een andere mogelijkheid is volgens het bureau het aangaan van ‘groene vraag coalities’, waarbij verladers de handen ineen slaan bij het inkopen van hun transportbehoefte. Een systeem om de mate van duurzaamheid van vervoerders te beoordelen, kan daarbij helpen. Voorbeeld van zulke samenwerkingen zijn het Clean Cargo-initiatief van Smart Freight Center, dat al tien jaar bestaat en meer recentelijk het Biceps-netwerk.

Volgens McKinsey zeggen ‘koplopers’ onder de verladers dat ze 5 tot 10% extra willen betalen voor duurzame logistieke dienstverlening. Ze verwachten dan wel een betrouwbare dienstverlening en dat de groene premie in de loop van de tijd omlaag gaat.

Het bureau constateert overigens dat de transportsector ‘niet op koers ligt’ om de doelstelling van het Parijs-akkoord, maximaal anderhalve graad opwarming in 2050, te halen. De sector is met een jaarlijkse emissie van 7,2 gigaton goed voor ruim een vijfde (21%) van de mondiale CO2-uitstoot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement