Italië: Italiaanse tunnels scoren weer slecht in jaarlijkse tunneltest

Een meerderheid van de tunnels in Italië voldoet niet aan de veiligheidsnormen. Opnieuw kwam Italië het slechtst uit de jaarlijkse tunneltest van de ANWB en haar Europese zusterorganisaties.

Er werden 31 tunnels onderzocht, waarvan er zeven een onvoldoende voor veiligheid kregen. In Italië werden vijf tunnels onder de loep genomen. Drie ervan scoorden ronduit slecht. Italië sloeg ook bij vorige uitgaven van de tunneltest al een beroerd figuur.

Twee afgekeurde Italiaanse tunnels maken deel uit van dezelfde weg, de SS 340 in de buurt van Como in het uiterste noorden van Italië. Deze strada statale (staatsautoweg), ook wel de ‘Regina’ genoemd, voert van Como noordelijk langs de linkeroever van het Como-meer en buigt halverwege dat meer in westelijke richting af naar het meer van Lugano en de Zwitserse grens.

In die weg zitten talrijke tunnels, waarvan er twee zijn onderzocht en afgekeurd. De ene is, in de buurt van de stad Como, de Cernobbio-tunnel (2,4 kilometer) die dateert uit 1983. De andere is de Breva-tunnel (3,5 kilometer), die wonderlijk genoeg in 2004 werd geopend en toch ondeugdelijk is bevonden omdat in onvoldoende veiligheidsmiddelen in geval van brand is voorzien.

Zo mogelijk nog nieuwer is de derde afgekeurde Italiaanse tunnel, de Marinasco, in de buurt van La Spezia. Wel door de test kwamen twee andere Italiaanse tunnels, zij het ook niet met overtuigende cijfers. Overigens kwam dit jaar niet alleen Italië slecht uit de bus (zoals nu al een reeks van jaren het geval is), maar ook Noorwegen. Daar werden drie tunnels onderzocht en stuk voor stuk als ver onder de maat beoordeeld. Tunnels in Zwitserland en Oostenrijk kwamen deze keer het best uit de test. Geen nieuws: in die landen staat de tunnelveiligheid op hoog niveau.

Vorig jaar scoorde Italië ook al bedroevend. Toen werden vier tunnels in dat land onderzocht en drie afgekeurd. Eén, de Paci 1 in Reggio de Calabria, scoorde op alle beoordelingspunten volstrekt onvoldoende. Wij in de Benelux hoeven over onze tunnels niet op te scheppen. Bij de vorige test haalde de Kennedytunnel bij Antwerpen het niet, dit jaar werd de Waaslandtunnel afgetest. In Nederland kwam de Benelux-tunnel er met één plusje (goed) doorheen en de Velsertunnel met één streepje (gaat wel). Dit jaar was de Maastunnel aan de beurt. Die scoorde nu voldoende. Een eerdere test, in 2003, was aanleiding om snel verbeteringen aan te brengen.

Reacties

Modal shift is altijd het resultaat van (vaak complexe) samenwerking. De ervaring leert dat autonome modal shift begrensd is qua omvang, impact en efficiency. Het is natuurlijk wel de meest wenselijke vorm omdat vrije wil en eigen initiatief aan de basis ervan ligt. Grootschaliger modal shift komt tot stand o.b.v. flankerend beleid van zowel de overheid als het bedrijfsleven. Dat is altijd een mix van belonen en straffen. Duurzame modal shift heeft daarnaast ook centrale aansturing nodig. Hoe da

Geplaatst door: Nico Schoonen op

Modal shift gebeurt vanzelf. Wegvervoerders zetten op sommige trajecten hun lading of vrachtauto’s op het spoor, omdat dat goedkoper uitvalt. Dat hoef je niet te regisseren, dat kan niet eens. Ga je het wel doen, dan krijg je weer een log bureaucratisch instituut dat zich inbeeldt dat het de ‘winners’ kan ‘picken’.

Er zijn wel overheidsmaatregelen die tot modal shift leiden. Een goed voorbeeld zijn de Duitse Maut en de tol in Zwitserland en Oostenrijk. Daar kun je over denken zoals je wilt, ma

Geplaatst door: Cor Bastiaans op

We hebben vorige week mogen meemaken dat Modal Shift vooral een Mental Shift betekent. IK refereer aan het havendebat 2010.

Omdat het vooral tussen de oren zit en tradities een belangrijke rol spelen, lijkt het mij dat enige, zij het positieve, drang goed kan helpen partijen over de streep te trekken.

Positieve drang betekent wat mij betreft incentives vanuit de organisatoren van Modal shift en of overheden.

Geplaatst door: Theo van Halsteren op

Onzinnig om te denken dat er een (1) coordinatiepunt kan functioneren voor Modal Shift.

Weer een idee dat gedoemd is te mislukken en waar weer onnodig geld naartoe gaat.

Geplaatst door: Rob Brekelmans-Transforium Company Support op
Italië: Italiaanse tunnels scoren weer slecht in jaarlijkse tunneltest | NT

Italië: Italiaanse tunnels scoren weer slecht in jaarlijkse tunneltest

Een meerderheid van de tunnels in Italië voldoet niet aan de veiligheidsnormen. Opnieuw kwam Italië het slechtst uit de jaarlijkse tunneltest van de ANWB en haar Europese zusterorganisaties.

Er werden 31 tunnels onderzocht, waarvan er zeven een onvoldoende voor veiligheid kregen. In Italië werden vijf tunnels onder de loep genomen. Drie ervan scoorden ronduit slecht. Italië sloeg ook bij vorige uitgaven van de tunneltest al een beroerd figuur.

Twee afgekeurde Italiaanse tunnels maken deel uit van dezelfde weg, de SS 340 in de buurt van Como in het uiterste noorden van Italië. Deze strada statale (staatsautoweg), ook wel de ‘Regina’ genoemd, voert van Como noordelijk langs de linkeroever van het Como-meer en buigt halverwege dat meer in westelijke richting af naar het meer van Lugano en de Zwitserse grens.

In die weg zitten talrijke tunnels, waarvan er twee zijn onderzocht en afgekeurd. De ene is, in de buurt van de stad Como, de Cernobbio-tunnel (2,4 kilometer) die dateert uit 1983. De andere is de Breva-tunnel (3,5 kilometer), die wonderlijk genoeg in 2004 werd geopend en toch ondeugdelijk is bevonden omdat in onvoldoende veiligheidsmiddelen in geval van brand is voorzien.

Zo mogelijk nog nieuwer is de derde afgekeurde Italiaanse tunnel, de Marinasco, in de buurt van La Spezia. Wel door de test kwamen twee andere Italiaanse tunnels, zij het ook niet met overtuigende cijfers. Overigens kwam dit jaar niet alleen Italië slecht uit de bus (zoals nu al een reeks van jaren het geval is), maar ook Noorwegen. Daar werden drie tunnels onderzocht en stuk voor stuk als ver onder de maat beoordeeld. Tunnels in Zwitserland en Oostenrijk kwamen deze keer het best uit de test. Geen nieuws: in die landen staat de tunnelveiligheid op hoog niveau.

Vorig jaar scoorde Italië ook al bedroevend. Toen werden vier tunnels in dat land onderzocht en drie afgekeurd. Eén, de Paci 1 in Reggio de Calabria, scoorde op alle beoordelingspunten volstrekt onvoldoende. Wij in de Benelux hoeven over onze tunnels niet op te scheppen. Bij de vorige test haalde de Kennedytunnel bij Antwerpen het niet, dit jaar werd de Waaslandtunnel afgetest. In Nederland kwam de Benelux-tunnel er met één plusje (goed) doorheen en de Velsertunnel met één streepje (gaat wel). Dit jaar was de Maastunnel aan de beurt. Die scoorde nu voldoende. Een eerdere test, in 2003, was aanleiding om snel verbeteringen aan te brengen.

Reacties

Modal shift is altijd het resultaat van (vaak complexe) samenwerking. De ervaring leert dat autonome modal shift begrensd is qua omvang, impact en efficiency. Het is natuurlijk wel de meest wenselijke vorm omdat vrije wil en eigen initiatief aan de basis ervan ligt. Grootschaliger modal shift komt tot stand o.b.v. flankerend beleid van zowel de overheid als het bedrijfsleven. Dat is altijd een mix van belonen en straffen. Duurzame modal shift heeft daarnaast ook centrale aansturing nodig. Hoe da

Geplaatst door: Nico Schoonen op

Modal shift gebeurt vanzelf. Wegvervoerders zetten op sommige trajecten hun lading of vrachtauto’s op het spoor, omdat dat goedkoper uitvalt. Dat hoef je niet te regisseren, dat kan niet eens. Ga je het wel doen, dan krijg je weer een log bureaucratisch instituut dat zich inbeeldt dat het de ‘winners’ kan ‘picken’.

Er zijn wel overheidsmaatregelen die tot modal shift leiden. Een goed voorbeeld zijn de Duitse Maut en de tol in Zwitserland en Oostenrijk. Daar kun je over denken zoals je wilt, ma

Geplaatst door: Cor Bastiaans op

We hebben vorige week mogen meemaken dat Modal Shift vooral een Mental Shift betekent. IK refereer aan het havendebat 2010.

Omdat het vooral tussen de oren zit en tradities een belangrijke rol spelen, lijkt het mij dat enige, zij het positieve, drang goed kan helpen partijen over de streep te trekken.

Positieve drang betekent wat mij betreft incentives vanuit de organisatoren van Modal shift en of overheden.

Geplaatst door: Theo van Halsteren op

Onzinnig om te denken dat er een (1) coordinatiepunt kan functioneren voor Modal Shift.

Weer een idee dat gedoemd is te mislukken en waar weer onnodig geld naartoe gaat.

Geplaatst door: Rob Brekelmans-Transforium Company Support op