DHL biedt Zaventem weer mondiale rol in expresvervoer

Tweede Hub In Europa

Brussels Airport (Zaventem) is de laatste jaren weer uitgegroeid tot een van belangrijkste draaischijven voor DHL Express in de wereld.


Het is een opvallende comeback nadat de Duitse koerier in 2008 de centrale Europese expresactiviteiten in Brussel sloot en verhuisde naar Leipzig Airport.

Binnen Europa is Zaventem nu na Leipzig weer uitgegroeid tot het tweede overslagcentrum van DHL Express. Op truckgebied is het zelfs mondiaal het grootste steunpunt van de expresvervoerder, verklapt directeur John Pearson van DHL Express Europa bij de opening van de nieuwe expresloods van de Duitse expresvervoerder op de Belgische luchthaven.

Het nieuwe pand, een investering van 140 miljoen euro inclusief de huurverplichtingen, beslaat 36.500 vierkante meter en zorgt ervoor dat de Duitse koerier met nieuwe sorteertechnologie de capaciteit kan verviervoudigen naar 42.000 zendingen per uur.

Ook voor de Nederlandse markt is de nieuwe draaischijf van DHL op de Belgische luchthaven goed nieuws, zegt Michiel Greeven, Europees verkoopleider van DHL Express. ‘70% van de pakketten uit de Nederlandse markt worden verscheept via Brussel en 30% gaat rechtstreeks vanuit Schiphol naar de centrale hub in Leipzig. De uitbreiding zorgt dan ook bij ons voor een verbeterde dienstverlening. Daarnaast is de sorteerloods verplaatst van de passagierskant van de luchthaven naar het vrachtareaal aan de noordkant. Dat zorgt ervoor dat wij minder last hebben van congestie op de luchthaven. Dat scheelt ons bijna een uur transporttijd. Expreszendingen kunnen vanuit de nieuwe faciliteit binnen enkele minuten al op de snelweg richting Nederland worden afgevoerd. Dat geeft ons een ontzettend concurrentievoordeel op de oude situatie.

Met het nieuwe overslagcentrum bouwt DHL haar rol op de vrachtmarkt van Brussel Airport verder uit. De Duitse expresvervoerder is nu direct en indirect goed voor de helft van de totale vrachtoverslag op de luchthaven en dat aandeel zal alleen nog maar groeien de komende jaren.

Zelf voert DHL Express 42 vrachtvluchten per dag uit van en naar Brussel naast 250 eigen truckbewegingen. Daarnaast huurt het vrachtcapaciteit in bij derden op de internationale vluchten naar de VS, Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Het Verre Oosten wordt bediend via de expreshub in Leipzig.

DHL biedt Zaventem weer mondiale rol in expresvervoer | NT

DHL biedt Zaventem weer mondiale rol in expresvervoer

Tweede Hub In Europa

Brussels Airport (Zaventem) is de laatste jaren weer uitgegroeid tot een van belangrijkste draaischijven voor DHL Express in de wereld.


Het is een opvallende comeback nadat de Duitse koerier in 2008 de centrale Europese expresactiviteiten in Brussel sloot en verhuisde naar Leipzig Airport.

Binnen Europa is Zaventem nu na Leipzig weer uitgegroeid tot het tweede overslagcentrum van DHL Express. Op truckgebied is het zelfs mondiaal het grootste steunpunt van de expresvervoerder, verklapt directeur John Pearson van DHL Express Europa bij de opening van de nieuwe expresloods van de Duitse expresvervoerder op de Belgische luchthaven.

Het nieuwe pand, een investering van 140 miljoen euro inclusief de huurverplichtingen, beslaat 36.500 vierkante meter en zorgt ervoor dat de Duitse koerier met nieuwe sorteertechnologie de capaciteit kan verviervoudigen naar 42.000 zendingen per uur.

Ook voor de Nederlandse markt is de nieuwe draaischijf van DHL op de Belgische luchthaven goed nieuws, zegt Michiel Greeven, Europees verkoopleider van DHL Express. ‘70% van de pakketten uit de Nederlandse markt worden verscheept via Brussel en 30% gaat rechtstreeks vanuit Schiphol naar de centrale hub in Leipzig. De uitbreiding zorgt dan ook bij ons voor een verbeterde dienstverlening. Daarnaast is de sorteerloods verplaatst van de passagierskant van de luchthaven naar het vrachtareaal aan de noordkant. Dat zorgt ervoor dat wij minder last hebben van congestie op de luchthaven. Dat scheelt ons bijna een uur transporttijd. Expreszendingen kunnen vanuit de nieuwe faciliteit binnen enkele minuten al op de snelweg richting Nederland worden afgevoerd. Dat geeft ons een ontzettend concurrentievoordeel op de oude situatie.

Met het nieuwe overslagcentrum bouwt DHL haar rol op de vrachtmarkt van Brussel Airport verder uit. De Duitse expresvervoerder is nu direct en indirect goed voor de helft van de totale vrachtoverslag op de luchthaven en dat aandeel zal alleen nog maar groeien de komende jaren.

Zelf voert DHL Express 42 vrachtvluchten per dag uit van en naar Brussel naast 250 eigen truckbewegingen. Daarnaast huurt het vrachtcapaciteit in bij derden op de internationale vluchten naar de VS, Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Het Verre Oosten wordt bediend via de expreshub in Leipzig.