Vracht was daarin met 1,7 miljard euro (+68%) goed voor 35% van de totale omzet van 4,9 miljard euro van de luchtvaartcombinatie en zorgde er daarmee voor dat het miljardenverlies door het deels aan de grond houden van de passagiersvluchten niet verder opliep.

Vrachtbedrijf Air France KLM Cargo zag het tonnage vergeleken met de eerste helft van 2020, toen de Covid-19 pandemie vanaf maart voor chaos zorgde in de luchtvaartmarkt, stijgen met bijna 40% naar 541.000 ton. Dat vrachtvolume is nagenoeg gelijk aan dat van de eerste zes maanden van 2019 (549.000 ton) toen het coronavirus nog niet had toegeslagen en Air France KLM nog met een complete intercontinentale passagiersvloot de markt bediende.

700 miljoen extra

Dat vrachtvolume uit 2019 leverde de groep destijds net iets meer dan 1 miljard euro op tegen 1,7 miljard euro in de eerste helft van dit jaar. De verklaring voor de extra 700 miljoen euro aan inkomsten tegen 1,3% minder lading ligt in de vrachtprijzen die Air France KLM over de eerste zes maanden van dit jaar toucheerde en de hoge beladingsgraad.

Een blik op de statistieken van de eerste helft van 2019 laat zien dat een beschikbare tonkilometer vracht (ATK) toen de groep ruim 13 eurocent opleverde. In 2021 was dat met 29 cent ruim op het dubbele. Een ander gewijzigd aspect was de hoge benuttingsgraad van de beschikbare vrachtcapaciteit dit jaar. Die lag op 78,4% (tweede kwartaal zelfs op bijna 80%) in het recent afgesloten halfjaar op een historisch hoog peil. In dezelfde periode twee jaar geleden lag de beladingsgraad bij KLM en de Franse partner op nauwelijks 59%, een gigantische 20 procentpunt lager.

Uitdaging

Deze cijfers laten zien dat de luchtvrachtmarkt in nauwelijks twee jaar diepgaand is veranderd en het voor Air France KLM een uitdaging wordt om voor de tweede helft van dit jaar voldoende vrachtcapaciteit aan te bieden om maximaal te blijven profiteren van de sterk gegroeide vraag in de markt.

Over de eerste helft van dit jaar nam de beschikbare vrachtcapaciteit bij Air France KLM met 11% toe, blijkt uit de halfjaarcijfers. Dat komt min of meer overeen met de volumegroei in de mondiale markt. Voorlopig lijkt de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie dan ook haarfijn de vraag aan vrachtruimte te volgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding