Clive: volumes in de luchtvracht verder op z’n retour

Maar stijgende prijzen

Het mondiale luchtvrachtvervoer daalde met 8% in april. De afname volgt op een eerdere krimp in maart van 4,5%. Ondanks deze reductie in de vraag stegen de vrachttarieven vorige maand met maar liefst 26%. De reden: een tekort aan personeel in de vrachtafhandeling, aldus vrachtanalist Clive Data Services.

Tegelijkertijd met de mindere vraag werd er vorige maand 1% aan vrachtcapaciteit toegevoegd in de markt, waardoor de onderliggende beladingsgraad van de mondiaal beschikbare vrachtruimte met 9 procentpunt is teruggelopen naar 62%. Die reductie lijkt veel, maar moet volgens Clive wel in de context worden gezien dat de benuttingsgraad in april van het vorig jaar met 71% ‘exceptioneel hoog’ was.

Oekraïne

Volgens de analist zetten de oorlog in de Oekraïne, de Chinese covid-restricties in onder meer steden als Shanghai, en de hoge inflatie een stevige rem op de vraag naar vrachtcapaciteit. Daarnaast kampen veel luchthavens in de wereld met personeelstekorten bij de afhandeling.

Ondanks de lagere vraag naar vrachtruimte bleven de luchtvrachttarieven in april stevig stijgen, aldus Clive. Vergeleken met 2021 spreekt de analist van een verhoging van 26% en dat komt een beetje overeen met de bevindingen van de luchtvrachtindex van de Baltic Exchange eerder deze week. Die maakte onder meer melding van een prijsstijging van 30% van de vrachtprijzen vanaf Shanghai naar Europa.

Personeelstekort

‘De ratio achter een lagere bezettingsgraad en hogere vrachttarieven ligt bij de knelpunten aan de grond’, aldus Clive. Niet alleen is er een groot personeelstekort in de vrachtafhandeling, maar ook zijn er niet genoeg vrachtwagenchauffeurs om de goederen van en naar de luchthavens te brengen. ‘Er zijn gewoon niet voldoende mensen te vinden voor de slecht betaalde logistieke banen’, aldus de analist. ‘En dat heeft nu gevolgen voor de gehele logistieke keten’.

Clive verwacht dat de luchtvracht in de aanloop naar de zomer ook verder de effecten zal merken van meer passagiersvluchten en dus extra bellycapaciteit. Zo leverde de beladingsgraad op de trans-atlantische markt al 12 procentpunt in door extra passagiersvluchten tussen Noord-Amerika en Europa.

Volgens Clive zal de komst van meer passagiersvluchten automatisch leiden tot lagere tarieven. ‘We zien in de luchtvracht duidelijk de shift van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt, maar de problemen aan de grond op de luchthavens kan die transitie wel nog enigszins vertragen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Clive: volumes in de luchtvracht verder op z’n retour | NT

Clive: volumes in de luchtvracht verder op z’n retour

Maar stijgende prijzen

Het mondiale luchtvrachtvervoer daalde met 8% in april. De afname volgt op een eerdere krimp in maart van 4,5%. Ondanks deze reductie in de vraag stegen de vrachttarieven vorige maand met maar liefst 26%. De reden: een tekort aan personeel in de vrachtafhandeling, aldus vrachtanalist Clive Data Services.

Tegelijkertijd met de mindere vraag werd er vorige maand 1% aan vrachtcapaciteit toegevoegd in de markt, waardoor de onderliggende beladingsgraad van de mondiaal beschikbare vrachtruimte met 9 procentpunt is teruggelopen naar 62%. Die reductie lijkt veel, maar moet volgens Clive wel in de context worden gezien dat de benuttingsgraad in april van het vorig jaar met 71% ‘exceptioneel hoog’ was.

Oekraïne

Volgens de analist zetten de oorlog in de Oekraïne, de Chinese covid-restricties in onder meer steden als Shanghai, en de hoge inflatie een stevige rem op de vraag naar vrachtcapaciteit. Daarnaast kampen veel luchthavens in de wereld met personeelstekorten bij de afhandeling.

Ondanks de lagere vraag naar vrachtruimte bleven de luchtvrachttarieven in april stevig stijgen, aldus Clive. Vergeleken met 2021 spreekt de analist van een verhoging van 26% en dat komt een beetje overeen met de bevindingen van de luchtvrachtindex van de Baltic Exchange eerder deze week. Die maakte onder meer melding van een prijsstijging van 30% van de vrachtprijzen vanaf Shanghai naar Europa.

Personeelstekort

‘De ratio achter een lagere bezettingsgraad en hogere vrachttarieven ligt bij de knelpunten aan de grond’, aldus Clive. Niet alleen is er een groot personeelstekort in de vrachtafhandeling, maar ook zijn er niet genoeg vrachtwagenchauffeurs om de goederen van en naar de luchthavens te brengen. ‘Er zijn gewoon niet voldoende mensen te vinden voor de slecht betaalde logistieke banen’, aldus de analist. ‘En dat heeft nu gevolgen voor de gehele logistieke keten’.

Clive verwacht dat de luchtvracht in de aanloop naar de zomer ook verder de effecten zal merken van meer passagiersvluchten en dus extra bellycapaciteit. Zo leverde de beladingsgraad op de trans-atlantische markt al 12 procentpunt in door extra passagiersvluchten tussen Noord-Amerika en Europa.

Volgens Clive zal de komst van meer passagiersvluchten automatisch leiden tot lagere tarieven. ‘We zien in de luchtvracht duidelijk de shift van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt, maar de problemen aan de grond op de luchthavens kan die transitie wel nog enigszins vertragen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement