Concreet betekent de deal dat CMA CGM naast de Franse en Nederlandse staat de derde grootaandeelhouder wordt in het luchtvaartbedrijf en dat president Emmanuel Macron daarmee een derde geldschieter heeft gevonden voor het zwaar met schulden behangen Air France-KLM.

CMA CGM heeft door de miljardenwinsten van de laatste twee jaar een rijk gevulde oorlogskas en hielp de Franse overheid recent ook met euro’s uit de brand toen een oplossing moest worden gevonden voor het Russische meerderheidsbelang in de Franse expediteur Gefco. Die aandelen zijn intussen bij CMA CGM beland.

Zwaartepunt

De rol van pinautomaat (via een kapitaalversterking) krijgt de rederij ook bij Air France-KLM. In totaal is de luchtvaartgroep op zoek naar 4 miljard euro. Als tegenprestatie ontvangt CMA CGM niet alleen een 9% belang in de luchtvaartgroep, maar ook een zetel in het bestuur van Air France.

Hoe de deal in de praktijk gaat werken, is nog onduidelijk. Financieel directeur Steven Zaat van Air France-KLM spreekt van ‘aanzienlijke inkomstenvoordelen’ door de ontwikkeling van een gezamenlijk ‘vrachtvervoersnetwerk’, een netwerk dat gezamenlijk aan de man zal worden gebracht. De overeenkomst moet verladers zo aan beter georganiseerde leveringsketens helpen, aldus Zaat. Verdere financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Zwaartepunt naar Parijs

Luchtvrachtexperts verwachten dat door de deal het zwaartepunt van het gemeenschappelijk vrachtbedrijf van Air France-KLM, waaraan de KLM’er Adriaan de Heijer leiding geeft, straks verschuift van Schiphol naar Parijs. Wie de regie gaat voeren over het nieuwe gezamenlijke vrachtnetwerk, laat zich nog raden, maar CMA CGM maakt er geen geheim van dat het met steun uit het Élysée bezig is met het opzetten van een eigen vrachtmaatschappij (CMA CGM Air) met als thuisbasis Parijs Charles de Gaulle Airport.

De rederij uit Marseille heeft bij Airbus vier A350F’s besteld en beschikt al over vier A330F’s. Air France telt twee B777-200F’s, maar verraste onlangs de markt door acht A350F’s te bestellen. Daarvan zijn er vier nog optioneel. Die order is door de deal met CMA CGM nu ineens een stuk logischer geworden. Met de vier B747-vrachtjumbo’s van KLM beschikt de groep straks over drie verschillende typen vrachtvliegtuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement