Pas in het derde kwartaal van volgend jaar komt de commissie met nieuwe voorstellen voor de ‘regulering van de start en landingsrechten’ (slots), schrijft haar directeur luchtvaart, Filip Cornelis, in een brief aan het Europees Parlement. Die regels moeten volgen Cornelis vooral op de schop om straks aan de nieuwe  klimaatdoelstellingen uit de Europese Green Deal te kunnen voldoen.

Ontheffing geschrapt

Het Europees Parlement had eerder al aangedrongen op meer actie van de Commissie omdat de EU-slotregels op een groot aantal onderdelen niet meer passen bij de luchtvaartmarkt, die tijdens de coronacrisis ingrijpend is veranderd en nu nog steeds kampt met grote congestieproblemen op de luchthavens.

Zo is het Parlement kritisch over het feit dat de Europese Commissie vanaf 29 oktober de ontheffing van de 80-20 regel voor de slotgereguleerde luchthavens wil schrappen. Dan moeten de airlines weer tenminste 80% van hun vluchten conform de slotaanvraag uitvoeren om hun start-en landingsrechten niet kwijt te raken. Door de coronacrisis was dat percentage teruggebracht naar 64%.

Volgens veel Europarlementariërs komt die maatregel veel te laat en kan van de airlines niet worden verwacht dat ze binnen enkele weken weer kunnen voldoen aan de stringente 80%-eis. Zij wijzen daarbij op de grote problemen op luchthavens als Frankfurt Airport Schiphol door het nijpend gebrek aan veiligheid-en afhandelingspersoneel.

Flexibel

Kritiek is er ook dat de Commissie de gehele Europese luchtvaartmarkt als een geheel blijft behandelen en niet kijkt naar oplossingen voor afzonderlijke landen, die met verschillende problemen kampen zoals Nederland. Daar worden de vrachtvluchten op Schiphol langzaam verdrongen door onder meer pretvluchten. Het recente krimpbesluit van de regering om het maximaal toegestane aantal vluchten te reduceren van 500.000 naar 440.000 versneld dat proces alleen maar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement