Hij heeft zijn positie in Lufthansa recent uitgebouwd naar 15,01% en is daarmee de grootste aandeelhouder binnen het luchtvaartconcern geworden, maar lijkt nu ook de azen op het belang van de Duitse staat van 10%. Berlijn wil dat volgend jaar die participatie reduceren naar nul.

Constructief

‘Onze interesse in Lufthansa AG is niet gebroken. Ik heb onlangs een constructief gesprek met de voorzitter van de raad van commissarissen gehad en heb me bij de doelstelling aangesloten dat, als er zich gelegenheden bieden, we verdere aandelen in Lufthansa zullen verwerven’, aldus de transportmiljardair, die onder meer de meerderheid van de aandelen bezit in K+N en grootaandeelhouder is van rederij Hapag Lloyd.

Indien zijn holding inderdaad de aandelen van de Duitse overheid overneemt zou Kühne rond een kwart van de aandelen bezitten in Lufthansa en daarmee automatisch een zogeheten veto-minderheidsbelang krijgen binnen de aandeelhoudersvergadering van de airline. Ook zou hij via eigen vertegenwoordigers in de raad van commissarissen direct invloed kunnen uitoefenen op de koers van de airline, vooral op vrachtgebied.

Het is geen geheim dat de logistiek ondernemer zich zorgen maakt over de expansie van Maersk en CMA CGM in de mondiale luchtvracht-en expeditiemarkt. Via zijn strategisch belang in Lufthansa kan hij ook een nauwere samenwerking afdwingen tussen de airline, Hapag lloyd en K+N.

Blokkeren

Kühne ging er recent nog vanuit dat de Duitse politiek, maar ook de kartelautoriteiten een verder groter belang van zijn holding in Lufthansa zouden blokkeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement