‘Tijdens het afgelopen voorjaar hebben we al onze opmerkingen en bezorgdheden aan de bevoegde Waalse overheid bezorgd, maar daar wordt in de nieuwe vergunning op geen enkele manier rekening mee gehouden’, zegt Demir.

De huidige milieu- en uitbatingsvergunning voor de luchthaven van Luik, waar vooral vrachtverkeer passeert, loopt af op 2 januari 2023. Via de nieuwe vergunningsaanvraag, wil de luchthaven haar cargoactiviteiten verdubbelen van zo’n 34.000 tot meer dan 69.000 vluchten per jaar. Het aantal nachtvluchten zal volgens Demir met 27% stijgen, met 480 extra nachtvluchten per maand.

De luchthaven van Luik bevindt zich op 8 kilometer van de grens met Vlaanderen. Nu al klagen bewoners van de grensstreek over geluidshinder en slaapverstoring. Zowat 30% van de vluchten zijn nachtvluchten. De Vlaamse overheid liet in Tongeren en Riemst nachtelijke metingen uitvoeren en registreerde pieken tot 70 dB. Eerder al tekenden twaalf gemeentebesturen uit het zuiden van Belgisch én Nederlands Limburg beroep aan tegen de Luikse uitbreidingsplannen.

Ook Liège Airport zelf vecht de door de Waalse overheid uitgereikte vergunning aan. De bevoegde administratie ging niet mee in de vraag naar 69.000 vluchten per jaar, maar legde een plafond van 50.000 op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement