Dat bevestigen bronnen binnen de rederij aan de Amerikaanse transportwebsite van analist Freightwaves. Eerder was al duidelijk geworden dat CMA CGM de eigen vrachtvliegtuigen op deze intercontinentale bestemmingen, onder meer B777F’s, had ondergebracht bij DHL Express en Qatar Airways.
CMA CGM Air Cargo beschikt in totaal over zes vrachtvliegtuigen, waaronder twee B777F’s en vier A330F’s. De vrachtmaatschappij werd vorig jaar opgezet door de Franse rederij om voor de eigen grote klanten ook directe vrachtvluchten te kunnen aanbieden in de wereld. De overige capaciteit zou op de mondiale luchtvrachtmarkt worden aangeboden, waardoor de rederij een directe concurrent werd van de gevestigde airlines.
Joint venture AF KLM Cargo
Afgelopen zomer maakte de rederij samen met Air France KLM plotseling bekend dat het ook een joint venture op vrachtgebied gaat opzetten met de Frans Nederlandse luchtvaartgroep. Daarbij zou de vrachtvloot van CMA CGM Air cargo in de joint venture worden ondergebracht en deels op Schiphol worden gestationeerd. Verder nam CMA CGM een belang van 10% in het Franse moederbedrijf van AF KLM.
Details over de joint venture laten sinds de zomer van dit jaar op zich wachten. Hetzelfde geldt voor de geplande vernieuwing van de vrachtvloot van KLM Cargo nadat Air France vier A350F’s bij Airbus bestelde.
CMA CGM heeft zelf nog niet aangegeven waarom het zich heeft teruggetrokken van de Noord-Amerikaanse markt, maar analisten stellen dat het te maken heeft met de slechte marktvraag, waardoor de rederij de intercontinentale freighters niet meer winstgevend kan exploiteren. In de chartermarkt zijn er nog wel hoge prijzen te krijgen voor de nieuwe freighters.
Ceva Logistics
Er zouden ook problemen zijn met de eigen vrachtverkoop. Daarom werd vorige week duidelijk dat CMA CGM Air Cargo voor de resterende luchtvrachtcapaciteit booking portal CargoAi gaat inschakelen. Welke rol Ceva Logistics, de expeditiedochter van CMA CGM, speelt bij het prille luchtvrachtbdrijf is intussen nog steeds onduidelijk.
Volgens Freightwaves is de maatregel van CMA CGM Air Cargo bij de reguliere klanten in de VS hard aangekomen. ‘Commercieel en voor het imago is dit ontzettend schadelijk, omdat wij een vrachtdienst hebben gepromoot die niet langer bestaat’, aldus een anonieme Amerikaanse expediteur tegenover de website.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?