Toen het ongeluk zich in januari voordeed, was de ‘Waldhof’ geladen met 2.426 ton zwavelzuur. Dat was ongeveer een kwart meer dan het maximaal toegelaten ladingvolume, aldus het rapport. Anders gezegd, de ‘Waldhof’ vervoerde ruim 600 ton zwavelzuur te veel. Dat zou mede tot het ongeluk geleid kunnen hebben.
Er is een onderzoek gaande tegen onder meer de kapitein van de ‘Waldhof’, de rederij en de bevrachter. Ze worden door justitie verdacht van nalatigheid die de dood ten gevolge had. Bij de ramp, waarbij de ‘Waldhof’ op de Midden-Rijn uit koers raakte en de oeverbeschoeiing ramde waarna het kapseisde, is één dodelijk slachtoffer gevallen. Twee mannen konden worden gered, een vierde is nog altijd vermist.
Een eerder rapport, geopenbaard door de advocaat van de betrokken maatschappij (Lehnkering), suggereert dat de ‘Waldhof’ misschien uit koers is geraakt toen het een ander schip tegenkwam. De ‘Waldhof’ voer op dat moment stroomafwaarts, het andere schip was juist aan de bergvaart bezig. Er zou ter plaatse van de ontmoeting van beide schepen te weinig manoeuvreerruimte zijn gebleven, waarna de ‘Waldhof’ op drift raakte en bij de oever kapseisde.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?