De Franse databank Alphaliner berekende dat MSC na het crisisjaar 2009 de meeste orders voor nieuwe schepen heeft geplaatst (of laten plaatsen). Alles samen gaat het om een extra capaciteit van 473.000 teu, waarvan intussen al 97.000 teu in de vaart is.

Het huidige orderboek van Maersk Line bestaat bijna volledig uit jumboschepen van 18.270 teu. Na de bestelling van die recordschepen in 2011 heeft de Deense rederij zelf geen nieuwe containerschepen meer besteld.

Op dit ogenblik telt de containervloot van de A.P. Møller Maersk groep 587 eigen en gehuurde schepen, samen goed voor 2.618.363 teu. MSC exploiteert 488 boten die samen 2.384.671 slots vertegenwoordigen. De derde grootste carrier, CMA CGM, volgt pas op enige afstand (1.488.274 slots).

Het verschil tussen de huidige nummer één en twee van de lijnvaart zal eind 2016 vermoedelijk erg klein zijn. Maersk Line zal dan wel twintig jumboschepen van 18.270 teu in de vaart hebben, maar MSC heeft nu al de grootste vloot van megaschepen van 12.500 tot 14.000 teu en heeft nog zes eenheden van 15.903 teu in aanbouw.

De rederij uit Genève is meer dan waarschijnlijk ook de charterer van drie eenheden van meer dan 18.000 teu die onlangs door Hong Kong Asset Management bij Daewoo werden besteld.

Hoewel MSC na de verkoop van een minderheidsparticipatie in de terminaldivisie TIL een goed gevulde oorlogskas heeft, doet de rederij voor de financiering van zijn vlootuitbreiding nu vooral beroep op Chinees kapitaal.

Vorige week werd nog duidelijk dat de Chinese containerbouwer CIMC nog eens vijf extra eenheden van 8.800 teu heeft besteld op basis van een langetermijncharter van zeventien jaar aan de Zwitserse rederij.

MSC blijft zijn vloot overigens ook op andere manieren vergroten. Zo werden vorige week nog twee zusterschepen van Regional Container Lines (2.378 teu) gehuurd. De Griekse rederij Chartworld Shipping kocht de voorbije weken drie tweedehands schepen van 2.811 en een vierde schip van 3.987 teu, die onmiddellijk door MSC in naakte-rompbevrachting werden genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement