P3 Network kan taboes doorbreken

De operationele samenwerking van Maersk, MSC en CMA CGM in het P3 Netwerk kan volgens de Singaporese rederij APL leiden tot grote verschuivingen in de lijnvaartsector.

In een gesprek met het Deense ShippingWatch zegt Peter Hall, ondervoorzitter van APL, dat een officiële toelating van de samenwerking door de concurrentie-instanties een aantal taboes zou doorbreken.

Hall was naar eigen zeggen compleet verrast toen hij hoorde dat de drie grootste containerrederijen al hun oostwest-diensten in een gezamenlijk netwerk zullen onderbrengen dat ze individueel blijven verkopen.

’Indien dit groen licht krijgt, worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd’, zegt Hall. APL behoort in de trade tussen Europa en het Verre Oosten tot de G6 Alliance die ontstond uit het samengaan van de Grand en New World Alliances. Op de trans-Atlantic werken die allianties nog niet samen omdat hun gezamenlijke marktaandeel daar meer dan 30% bedraagt.

Dat percentage geldt tot nu toe als een soort maximum voor samenwerking binnen allianties. Tussen Europa en het Verre Oosten is het P3 Network volgens APL goed voor een marktaandeel van ongeveer 45%. Indien Brussel, Peking en Washington de oprichting van het netwerk goedkeuren, is dat een belangrijk precedent.

APL is naar eigen zeggen niet bang van de start van een operationele samenwerking van zijn drie grootste concurrenten. ’We denken dat het voor stabiliteit in de markt zal zorgen’, verklaarde Hall tegenover ShippingWatch. Ook andere carriers verklaarden eerder al dat ze verwachten dat de creatie van het nieuwe netwerk een milderend effect kan hebben op de grote volatiliteit van de containertarieven.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.

P3 Network kan taboes doorbreken | NT

P3 Network kan taboes doorbreken

De operationele samenwerking van Maersk, MSC en CMA CGM in het P3 Netwerk kan volgens de Singaporese rederij APL leiden tot grote verschuivingen in de lijnvaartsector.

In een gesprek met het Deense ShippingWatch zegt Peter Hall, ondervoorzitter van APL, dat een officiële toelating van de samenwerking door de concurrentie-instanties een aantal taboes zou doorbreken.

Hall was naar eigen zeggen compleet verrast toen hij hoorde dat de drie grootste containerrederijen al hun oostwest-diensten in een gezamenlijk netwerk zullen onderbrengen dat ze individueel blijven verkopen.

’Indien dit groen licht krijgt, worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd’, zegt Hall. APL behoort in de trade tussen Europa en het Verre Oosten tot de G6 Alliance die ontstond uit het samengaan van de Grand en New World Alliances. Op de trans-Atlantic werken die allianties nog niet samen omdat hun gezamenlijke marktaandeel daar meer dan 30% bedraagt.

Dat percentage geldt tot nu toe als een soort maximum voor samenwerking binnen allianties. Tussen Europa en het Verre Oosten is het P3 Network volgens APL goed voor een marktaandeel van ongeveer 45%. Indien Brussel, Peking en Washington de oprichting van het netwerk goedkeuren, is dat een belangrijk precedent.

APL is naar eigen zeggen niet bang van de start van een operationele samenwerking van zijn drie grootste concurrenten. ’We denken dat het voor stabiliteit in de markt zal zorgen’, verklaarde Hall tegenover ShippingWatch. Ook andere carriers verklaarden eerder al dat ze verwachten dat de creatie van het nieuwe netwerk een milderend effect kan hebben op de grote volatiliteit van de containertarieven.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.