Dit artikel verder lezen?
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Bent u al abonnee van NT ?
De haven van Rotterdam moet de opening van de nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 uitstellen of geld beschikbaar stellen om een ‘sociaal drama’ te voorkomen.
Dit schrijft FNV-vakbondsbestuurder Niek Stam in een open brief aan de Rotterdamse collegeformateur Pedro Peters.
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Bla bla bla. Wat een gelul allemaal. Dat er geen volume groei is weet ik als ect’er wel zeker.Zie dat er bij ons lading pakketten verdwijnen . Komt niets voor terug . Ook de klanten die wij jaren lang behandeld hebben tegen kostprijs om maar werk te kunnen behouden. Is dat klanten slecht behandelen ? Volume groei , daar ging het toch om bij Maasvlakte twee ? Gezonde concurrentie is een goed ding . Maar weten jullie het verschil tussen een rederij terminal en een stuwadoors terminal ?
En hoe denk u dit te verkopen aan de mensen die al zijn angenomen op de nieuwe Terminals, meneer Stam?
Om nog maar niet te spreken over de mensen die een nieuwe baan hebben gevonden op de oude terminals, omdat daar uitstroom heeft plaatsgevonden?
Gaan we die op uw verzoek dan maar de WW in sturen, of gaan we onze stinkende best doen om klanten naar Rotterdam te krijgen??? (en dat gaat niet met dit soort domme uitlatingen)
Jammer dat bij iedere vooruitgang of verandering in de haven een schok reactie van de zijde van het FNV komt welke zonder uitzondering een trap op de rem inhoudt. We zijn toch niet goed bij ons hoofd om te suggereren dat we niks met een miljarden investering van de kant van het Havenbedrijf (lees Rotterdam) en terminal operators gaan ondernemen.
Beste meneer Nab,
Ik geloof dat u de strekking van het bericht niet helemaal heeft begrepen. Dhr. Stam wijst op concessies die volgens hem gedaan zijn door RWG en APMTR2. Deze concessies hebben niets met ECT van doen. Ik wijs u erop dat de Rotterdamse haven groot is geworden door o.a. QD, MTR, THB, diverse investeerders en vernieuwers die er gezamenlijk voor hebben gezorgd dat de dozenoverslag werd geintroduceerd. Banenverlies doet zeer maar ECT-ers zijn beter in dozen hozen dan in staken.
Het is natuurlijk zuur als je in de haven werkt en hiermee wordt geconfronteerd. Eens, maar soms denk ik wel eens dat de vakbonden en havenwerkers progressie bewust tegenhouden. Was er niet begin vorige eeuw een staking vanwege de komst van de eerste hijskraan? Ik zou mij gaan voorbereiden op de toekomst. Over een poosje worden schepen geladen en gelost via een internetverbinding en een volledig geautomatiseerde kraan vanuit een lage lonenland, zoals de USA nu haar drones overal laat vliegen.
Al die acties van meneer Stam werken alleen maar remmend en is gebaseerd op korte termijn denken.
Ja meneer STAM, tijden veranderen. Toen het wiel uitgevonden werd waren de mensen blij, want ze hoefden minder te sjouwen. Had u ook niet aan Uw mensen kunnen vertellen dat men zich bij ECT wel eens klantvriendelijker op had kunnen stellen en niet doen alsof zij de grootste en de beste van Europa zijn. Zij komen nu in de verdrukking en doet zeer. Dus dat zeker weer staken, want daar zijn jullie zo goed in.