ING: Amsterdam moet op zoek naar nieuwe markten

Overslag

De energietransitie dwingt de haven van Amsterdam al op redelijke korte termijn nieuwe activiteiten te ontwikkelen zoals de op- en overslag van biobrandstoffen en de recycling van afvalstoffen.

Daarmee kan de vierde haven van Europa de huidige sterke afhankelijkheid van de opslag van fossiele brandstoffen (benzine en steenkolen) pijnloos afbouwen en als grondstoffenhaven zijn marktpositie in Europa behouden, stelt het Economische Bureau van ING dinsdag in een marktrapport over de Amsterdamse haven.

Het advies van de bank komt komt niet als een complete verrassing voor het Amsterdamse havenbedrijf. Al vorig jaar gaf de beheerder op het havendebat van Nieuwsblad Transport aan volop bezig te zijn met alternatieven waarvan de uitbouw van de recycling van afvalstoffen zoals schroot en huisafval en de overslag van biobrandstoffen de belangrijkste elementen zijn. Onder meer de sluiting van steenkolencentrales dwingt het havenbedrijf naar nieuwe markten te kijken ofschoon de bedrijven in de kolenoverslag, goed voor 21% van de totale overslag in de Amsterdamse haven, de komende tien jaar nog geen dalende marktvraag verwachten van kolen.

De economen van ING verwachten dat de kolenstroom al tussen 2020 en 2030 ‘flink zal afnemen’ en is daarmee meer pessimistisch dan de overslagbedrijven in de sector zelf. De bankanalisten wijzen er wel op dat het tempo van de afbouw van de steenkolenoverslag sterk zal afhangen van de ontwikkelingen in de Duitse markt, waar het merendeel van de Amsterdamse kolen worden afgenomen. De opslag van benzine in de haven zal volgens de bank eerst op lange termijn ‘onder druk’ komen te staan. ING verwacht daar zelfs de komende jaren nog groei.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

ING: Amsterdam moet op zoek naar nieuwe markten | NT

ING: Amsterdam moet op zoek naar nieuwe markten

Overslag

De energietransitie dwingt de haven van Amsterdam al op redelijke korte termijn nieuwe activiteiten te ontwikkelen zoals de op- en overslag van biobrandstoffen en de recycling van afvalstoffen.

Daarmee kan de vierde haven van Europa de huidige sterke afhankelijkheid van de opslag van fossiele brandstoffen (benzine en steenkolen) pijnloos afbouwen en als grondstoffenhaven zijn marktpositie in Europa behouden, stelt het Economische Bureau van ING dinsdag in een marktrapport over de Amsterdamse haven.

Het advies van de bank komt komt niet als een complete verrassing voor het Amsterdamse havenbedrijf. Al vorig jaar gaf de beheerder op het havendebat van Nieuwsblad Transport aan volop bezig te zijn met alternatieven waarvan de uitbouw van de recycling van afvalstoffen zoals schroot en huisafval en de overslag van biobrandstoffen de belangrijkste elementen zijn. Onder meer de sluiting van steenkolencentrales dwingt het havenbedrijf naar nieuwe markten te kijken ofschoon de bedrijven in de kolenoverslag, goed voor 21% van de totale overslag in de Amsterdamse haven, de komende tien jaar nog geen dalende marktvraag verwachten van kolen.

De economen van ING verwachten dat de kolenstroom al tussen 2020 en 2030 ‘flink zal afnemen’ en is daarmee meer pessimistisch dan de overslagbedrijven in de sector zelf. De bankanalisten wijzen er wel op dat het tempo van de afbouw van de steenkolenoverslag sterk zal afhangen van de ontwikkelingen in de Duitse markt, waar het merendeel van de Amsterdamse kolen worden afgenomen. De opslag van benzine in de haven zal volgens de bank eerst op lange termijn ‘onder druk’ komen te staan. ING verwacht daar zelfs de komende jaren nog groei.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement