Drie allianties krijgen min of meer gelijk marktaandeel

Lijnvaart

De drie nieuwe allianties zullen elk ongeveer een derde van de markt bezitten, mits The Alliance inderdaad een achtkoppige samenwerking wordt.

2M, de Ocean Alliance en The Alliance. Dat zijn de drie samenwerkingsverbanden die vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar op de routes tussen Azië, Europa en de Verenigde Staten varen. Samen hebben zij 95% van deze markt in handen, heeft Drewry berekend. Dat totale aandeel is redelijk gelijk verdeeld met een aandeel van 34% voor de Ocean Alliance, 32% voor The Alliance en 29% voor 2M, die met de vorming van de nieuwe allianties dus zijn koppositie verliest (op basis van vlootgegevens van april 2016, red.).

Op 12 mei maakten Hanjin, Hapag-Lloyd, MOL, NYK, “K” Line en Yang Ming bekend dat zij The Alliance gaan oprichten. Op termijn zal ook UASC zich in deze rij voegen. De Arabische rederij is met Hapag-Lloyd in gesprek over vergaande vormen van samenwerking waaronder een fusie. In een persbericht meldt Hapag-Lloyd dat ‘de gesprekken nog gaande zijn, maar er nog geen bindende overeenkomst is gesloten’. Eerst moet duidelijk worden waar deze gesprekken toe leiden voordat kan worden bepaald hoe UASC zich in The Alliance voegt, maar zeker is dat UASC en zijn vloot van megaschepen uiteindelijk onderdeel van de nieuwe alliantie worden. Diezelfde zekerheid bestaat nog niet over de toetreding van Hyundai Merchant Marine (HMM), die voorlopig langs de zijlijn staat.

Het lijkt op een geval van teveel koks in de keuken.

HMM ondergaat momenteel een door schuldeisers geleide herstructurering. De Koreaanse rederij kampt met stelselmatige verliezen en een grote schuldenlast. Om het tij te keren heeft het bedrijf onder andere een verlaging van de chartertarieven en een herstructurering van de schuld nodig. In een brief die HMM na de aankondiging van The Alliance de wereld instuurde, meldt de rederij hiertoe in gesprek te zijn met scheepseigenaren en obligatiehouders. HMM wil een deel van de schulden omzetten in aandelen.

In de brief schrijft HMM dat toetreding tot The Alliance alleen wordt uitgesteld omdat er sinds het begin van dit jaar berichten in de media zijn geweest dat HMM mogelijk onder curatele wordt gesteld. ‘De huidige leden van The Alliance zullen HMM’s deelname overwegen zodra ons bedrijf begin juni weer genormaliseerd is.’ Waarom HMM wel langs de zijlijn is geplaatst, maar Hanjin niet, is vooralsnog niet duidelijk. Deze rederij bevindt zich in vrijwel exact dezelfde positie als zijn kleinere landgenoot.

Analisten lijken te verwachten dat HMM zich op termijn inderdaad in de nieuwe alliantie zal voegen. Het 32% marktaandeel dat Drewry The Alliance toebedeeld includeert HMM’s vloot.

Een sterk punt van The Alliance is volgens Drewry de aanwezigheid van alle drie de Japanse carriers, wat de samenwerking een sterke aanwezigheid op de Japanse handelsroutes zal geven. Een zwakte is het grote aantal spelers. ‘Het lijkt op een geval van teveel koks in de keuken’, merkt Drewry op. Als HMM inderdaad tot de alliantie toetreed zitten er straks acht verschillende directies aan tafel tijdens besluitvormingsprocessen. Dat is twee maal zo veel als de Ocean Alliance en vier maal zoveel als 2M, die met maar twee spelers snel daadkrachtige beslissingen kan nemen. Dit concurrentienadeel kan er volgens Drewry toe leiden dat de drie Japanse carriers hun containerdivisies gaan samenvoegen, iets wat het onderzoeksbureau ‘eerder niet waarschijnlijk achtte.’ Drewry ziet de fusie van HMM en Hanjin, iets wat beide carriers altijd hebben ontkracht, ook nog steeds als reële mogelijkheid.

Verladers lijken de alliantievorming met lede ogen te aanschouwen. ‘Het is geen wonder dat maritieme autoriteiten zich zorgen beginnen te maken over de scheefgroei in prijskracht’, schrijft Supply Chain Matters. Drewry stelt dat de reorganisatie van de containerrederijen in drie nieuwe grote allianties niet van directe zorgen hoeft te zijn omdat achter deze drie samenwerkingsverbanden nog altijd twaalf individuele commerciële afdelingen schuilgaan. Tegelijkertijd verandert dat snel als de door het onderzoeksbureau genoemde fusies werkelijkheid worden.

Reacties

Goedemiddag Tobias

In het gedrukte exemplaar van vorige stond een mooi schematisch overzicht van de 3 allianties.
Is deze nog ergens digital te verkrijgen ?
Ik hoor graag verder!
Bij voorbaat dank.
Dick de Jong / Business Process Manager

Geplaatst door: Dick de Jong op
Drie allianties krijgen min of meer gelijk marktaandeel | NT

Drie allianties krijgen min of meer gelijk marktaandeel

Lijnvaart

De drie nieuwe allianties zullen elk ongeveer een derde van de markt bezitten, mits The Alliance inderdaad een achtkoppige samenwerking wordt.

2M, de Ocean Alliance en The Alliance. Dat zijn de drie samenwerkingsverbanden die vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar op de routes tussen Azië, Europa en de Verenigde Staten varen. Samen hebben zij 95% van deze markt in handen, heeft Drewry berekend. Dat totale aandeel is redelijk gelijk verdeeld met een aandeel van 34% voor de Ocean Alliance, 32% voor The Alliance en 29% voor 2M, die met de vorming van de nieuwe allianties dus zijn koppositie verliest (op basis van vlootgegevens van april 2016, red.).

Op 12 mei maakten Hanjin, Hapag-Lloyd, MOL, NYK, “K” Line en Yang Ming bekend dat zij The Alliance gaan oprichten. Op termijn zal ook UASC zich in deze rij voegen. De Arabische rederij is met Hapag-Lloyd in gesprek over vergaande vormen van samenwerking waaronder een fusie. In een persbericht meldt Hapag-Lloyd dat ‘de gesprekken nog gaande zijn, maar er nog geen bindende overeenkomst is gesloten’. Eerst moet duidelijk worden waar deze gesprekken toe leiden voordat kan worden bepaald hoe UASC zich in The Alliance voegt, maar zeker is dat UASC en zijn vloot van megaschepen uiteindelijk onderdeel van de nieuwe alliantie worden. Diezelfde zekerheid bestaat nog niet over de toetreding van Hyundai Merchant Marine (HMM), die voorlopig langs de zijlijn staat.

Het lijkt op een geval van teveel koks in de keuken.

HMM ondergaat momenteel een door schuldeisers geleide herstructurering. De Koreaanse rederij kampt met stelselmatige verliezen en een grote schuldenlast. Om het tij te keren heeft het bedrijf onder andere een verlaging van de chartertarieven en een herstructurering van de schuld nodig. In een brief die HMM na de aankondiging van The Alliance de wereld instuurde, meldt de rederij hiertoe in gesprek te zijn met scheepseigenaren en obligatiehouders. HMM wil een deel van de schulden omzetten in aandelen.

In de brief schrijft HMM dat toetreding tot The Alliance alleen wordt uitgesteld omdat er sinds het begin van dit jaar berichten in de media zijn geweest dat HMM mogelijk onder curatele wordt gesteld. ‘De huidige leden van The Alliance zullen HMM’s deelname overwegen zodra ons bedrijf begin juni weer genormaliseerd is.’ Waarom HMM wel langs de zijlijn is geplaatst, maar Hanjin niet, is vooralsnog niet duidelijk. Deze rederij bevindt zich in vrijwel exact dezelfde positie als zijn kleinere landgenoot.

Analisten lijken te verwachten dat HMM zich op termijn inderdaad in de nieuwe alliantie zal voegen. Het 32% marktaandeel dat Drewry The Alliance toebedeeld includeert HMM’s vloot.

Een sterk punt van The Alliance is volgens Drewry de aanwezigheid van alle drie de Japanse carriers, wat de samenwerking een sterke aanwezigheid op de Japanse handelsroutes zal geven. Een zwakte is het grote aantal spelers. ‘Het lijkt op een geval van teveel koks in de keuken’, merkt Drewry op. Als HMM inderdaad tot de alliantie toetreed zitten er straks acht verschillende directies aan tafel tijdens besluitvormingsprocessen. Dat is twee maal zo veel als de Ocean Alliance en vier maal zoveel als 2M, die met maar twee spelers snel daadkrachtige beslissingen kan nemen. Dit concurrentienadeel kan er volgens Drewry toe leiden dat de drie Japanse carriers hun containerdivisies gaan samenvoegen, iets wat het onderzoeksbureau ‘eerder niet waarschijnlijk achtte.’ Drewry ziet de fusie van HMM en Hanjin, iets wat beide carriers altijd hebben ontkracht, ook nog steeds als reële mogelijkheid.

Verladers lijken de alliantievorming met lede ogen te aanschouwen. ‘Het is geen wonder dat maritieme autoriteiten zich zorgen beginnen te maken over de scheefgroei in prijskracht’, schrijft Supply Chain Matters. Drewry stelt dat de reorganisatie van de containerrederijen in drie nieuwe grote allianties niet van directe zorgen hoeft te zijn omdat achter deze drie samenwerkingsverbanden nog altijd twaalf individuele commerciële afdelingen schuilgaan. Tegelijkertijd verandert dat snel als de door het onderzoeksbureau genoemde fusies werkelijkheid worden.

Reacties

Goedemiddag Tobias

In het gedrukte exemplaar van vorige stond een mooi schematisch overzicht van de 3 allianties.
Is deze nog ergens digital te verkrijgen ?
Ik hoor graag verder!
Bij voorbaat dank.
Dick de Jong / Business Process Manager

Geplaatst door: Dick de Jong op