Het schip werd gemanaged door VD Innovation BV en was met een lading hout op weg van het Deense Skagen naar Warrenpoint in Ierland, toen de kapitein rond half zeven ’s avonds de wacht overnam van de eerste stuurman. De stuurman merkte dat de kapitein gedronken had, maar achtte hem na een korte discussie toch voldoende fit om het roer over te nemen.

Twintig minuten later kwam de stuurman terug om zijn wacht af te maken, waarop de kapitein zich terugtrok naar zijn hut en zichzelf nog eens bijschonk. Toen hij om 20.00 uur weer op de brug kwam om zijn vaste wacht van 20.00 – 24.00 te lopen, rook de stuurman opnieuw een alcoholwalm. Hij besloot de kapitein desondanks toch weer het roer te geven en ging naar bed.

Lawaai

Om elf over elf ’s avonds schrokken hij en de tweede stuurman wakker van een enorm lawaai. Beiden renden naar de brug die zij verlaten aantroffen, terwijl er allemaal alarmen afgingen inclusief het bilge-alarm in de boegschroefruimte. Dat is een alarm dat aangeeft dat er water in (een deel van) het schip staat.

Het schip was op de rotsen gelopen op de noordkust van Rathlin Island had schade aan de boeg opgelopen, maakte water en ontwikkelde een stuurboord slagzij. In overleg met de ‘designated person ashore’ wist de eerste stuurman door een combinatie van rijzend tij en achteruitslaande manoeuvres het schip los te krijgen, terwijl de tweede stuurman tegelijkertijd de reddingsdiensten inschakelde. Het schip kon uiteindelijk op eigen kracht naar de Carlington Lough-ankerplaats. Een brand die tijdens die reis uitbrak bij de asgenerator kon snel door de bemanning worden gedoofd.

Brugalarm

Conclusies van de MAIB is dat het schip strandde doordat de kapitein had gedronken en het brugalarm was uitgeschakeld. Dit alarm laat normaal gesproken een ander alarm in de hut van de eerste stuurman afgaan bij een niet-geplande koerswijziging.

De Oekraïense stuurman had de Russische kapitein twee weken eerder al aangesproken op zijn excessieve drankgebruik. Hoewel de Rus in de dagen daarna zijn drankinname minderde, was hij alweer teruggevallen in zijn oude gewoonte. Het was het eerste contract van de kapitein bij VD Innovation. Hij beschikte over het grootste vaarbewijs en had al twintig jaar ervaring. Eén van de leerpunten uit de zaak is volgens de MAIB dat de stuurman na zijn eerste interventie niet het kantoor gewaarschuwd heeft.

Veelvuldig

Dat kapiteins en stuurmannen wel vaker met een slok op het roer overnemen, blijkt uit twee recente andere strandingen, beide voor de kust van Zweden. Op 6 augustus werd door de Zweedse autoriteiten een Russische kapitein van de Nederlandse coaster ‘BBC Lagos’ van MF Shipping Group gearresteerd, nadat hij in beschonken toestand strandde in het Kattegat. Een kleine twee weken eerder was het ook raak voor de oostkust van Zweden, toen een beschonken stuurman met zijn autoschip op een zandbank voer.