De Franse rederij meldt het megacontract ter waarde van minstens twee miljard dollar in een 7-regelig persbericht. De enige toelichting die CMA CGM geeft, is dat de order bedoeld is om marktgroei te accommoderen. Daarmee lijkt ze het signaal af te willen geven dat het project niet gericht is op vergroting van het marktaandeel.
Lng-aandrijving
Het project valt uiteen in twee series van zes schepen die lng-aandrijving krijgen en een serie van tien feederschepen van 5500 teu die op vlsfo (stookolie met max o,5% zwavel) gaan varen. Dat betekent dat deze schepen niet uitgerust hoeven te worden met een scrubber om uitlaatgassen te filteren.
Van de lng-schepen krijgen er zes een capaciteit van 13.000 teu en zes van 15.000 teu. Het was al geruime tijd bekend dat de Fransen in onderhandeling waren met Chinese werven over de bouw van schepen van dit formaat. Met het project bevestigt CMA CGM zijn strategische keus voor lng als meest geschikte brandstof om de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof drastisch terug te schroeven.
Orderboek
Volgens Alphaliner omvat het totale Franse orderboek 44 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 556.000 teu. Niet helemaal duidelijk is of de nu bevestigde order daar al in zit. Alleen MSC en Evergreen hebben met respectievelijk 636.000 teu en 689.000 teu meer capaciteit in bestelling. De 22 nieuwe schepen komen in de periode 2023/2014 in de vaart.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?