Waar de beursgenoteerde groep vorig jaar nog een netto recordwinst van 226 miljoen dollar in het eerste kwartaal boekte, staat er nu en verlies van 71 miljoen onder de streep. Euronav maakte vorig jaar in totaal 473 miljoen winst, wat eveneens een record is, maar zag de inkomsten in het laatste kwartaal ineenschrompelen omdat de vraag naar olietankers scherp daalde.

Optimistisch

Topman Hugo de Stoop zegt in het kwartaalbericht echter optimistisch te blijven over de vooruitzichten van de tankermarkt voor de middellange termijn. De groep heeft daarom besloten om ‘anticyclisch’ te investeren in nieuwe schepen en zo gebruik te maken ‘van de beschikbare lage prijzen voor nieuwe activa’.

Daarom heeft de rederij in februari bij de Koreaanse scheepswerf Daehan twee Suezmax-tankers van ongeveer 240.000 ton besteld voor samen 113 miljoen dollar, die komende januari al in de vaart komen. Ze worden ‘lng-ready’ en mogelijk ook ‘ammoniak-ready’.

In april kwam daar een bestelling bij voor twee vlcc’s (tankers van 320.000 ton) bij het eveneens Koreaanse Hyundai. Voor dit duo moet Euronav 186 miljoen dollar afrekenen. Ook deze krijgen een ‘lng-ready’ vermelding en er wordt ook hier gewerkt aan een ‘ammoniak-ready’ vermelding. Ze komen in 2022 en 2023 in de vaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding