Het regionale radiostation KUOW in Seattle ontdekte aan de hand van AIS-gegevens dat het schip urenlang met een snelheid van slechts drie knopen richting zijn loshaven Vancouver heeft gevaren omdat er geen ligplaats beschikbaar was. Dat gebeurde in stormachtige omstandigheden met een golfhoogte tot zes meter.
Slagzij
Het schip maakte daarbij een slagzij van ruim dertig graden, wat waarschijnlijk de oorzaak van het containerverlies was. Dat verklaart overigens niet waardoor er vervolgens brand in de lading uitbrak, precies in de rij containers waarvan de meeste boxen overboord waren gegaan.
Een woordvoerder van de Amerikaanse kustwacht heeft bevestigd dat de ‘Zim Kingston’ op het moment van het ongeval op zee was vanwege de drukte in de haven. Alle grote containerhavens aan de westkust van Noord -Amerika hebben te kampen met congestie als gevolg van de extreme vraagpiek naar importgoederen.
‘De ‘Zim Kingston’ zat daar een beetje vast omdat de ankerplaatsen aan zowel de Amerikaanse kant als de Canadese kant van de grens behoorlijk vol waren’, zei Laird Hail, regiodirecteur van de Amerikaanse kustwacht. ‘Er is niet altijd genoeg ruimte om te ankeren, dus soms moeten schepen op zee wachten tot er een plek vrij komt’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?