Dat laat voorzitter Roderick de la Houssaye van expediteursvereniging Fenex weten. ‘Mijn mailbox is de afgelopen week geëxplodeerd met klachten’, zegt hij. De expediteurs hebben veelal van lokale rederijkantoren te horen gekregen dat Hamburg Süd in het nieuwe jaar geen containerposities meer beschikbaar stelt. Intussen hult het hoofdkantoor van de rederij zich in stilzwijgen. De la Houssaye: ‘Een verklaring voor dit beleid geeft Hamburg Süd niet. Deze situatie is echt ongekend.’
Hoewel rederijen al langere tijd ook als expediteur handelen en die positie proberen te versterken, is het weren van andere partijen nieuw. De la Houssaye: ‘Expediteurs concurreren iedere dag met elkaar en met rederijen op de vrije markt door expertise en service te leveren aan hun klanten. Schijnbaar durft Hamburg Süd die concurrentiestrijd niet meer aan, want zij zetten expediteurs nu compleet buitenspel.’
kleine zendingen
Fenex schat dat expediteurs goed zijn voor 60% tot 70% van de containerboekingen bij de rederijen. Veelal gaat het om kleine zendingen, die door expediteurs worden gebundeld. ‘Hamburg Süd moet al die kleinere ladingpakketten nu zelf gaan behandelen. Bovendien doen expediteurs veel meer dan alleen het boeken van containers. Ik zie niet in hoe een grote rederij dat werk helemaal kan overnemen.’
Rogier Spoel van verladersorganisatie Evofenedex spreekt van een ‘zorgelijk signaal’. Veel mkb-bedrijven zullen door het buitenspel zetten van de expediteurs zelf moeten gaan onderhandelen met de rederij. ‘De grote vraag is nu wat dat betekent voor hun positie’, zegt hij.
Chaotische situaties
De problemen voor expediteurs worden verergerd door de aanhoudende capaciteitstekorten. ‘Daardoor kunnen zij niet altijd terecht bij andere rederijen’, zegt De la Houssaye, die daarom waarschuwt voor chaotische situaties in het nieuwe jaar. ‘Vraag en aanbod groeien verder uit elkaar en de druk op de hele logistieke keten en de hele wereldhandel neemt alleen maar toe.’
Fenex is intussen een onderzoek gestart of de stap van Hamburg Süd juridisch wel door de beugel kan. ‘Ik vraag me af waarom zij nog toestemming krijgen om onderling samen te werken en afspraken te maken. Naast dat concurrentie-aspect kun je je op individueel niveau afvragen of een rederij een jarenlange samenwerking op deze manier ineens kan opzeggen.’
Buiten schot
Fenex en Evofenedex hebben vernomen dat grote netwerkexpediteurs als Kuehne+Nagel buiten schot blijven bij de Hamburg Süd-boycot. Eerder deze maand lieten expediteurs in Duitsland al weten woedend te zijn over de handelswijze van de Maersk-dochter.
Lees ook:
- Eerste meldingen van expediteurs die een blauwtje lopen bij Maersk
- Maersk gaat zee- en luchtvracht managen voor Unilever
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?