’s Werelds eerste tankerschip voor waterstof onderweg na grote vertraging

'Suiso Frontier'

Het eerste tankerschip ter wereld dat vloeibare waterstof kan transporteren, de in Japan gebouwde ‘Suiso Frontier’, is vanuit de Japanse havenstad Kobe begonnen aan zijn eerste reis.

Het vaartuig heeft nog geen waterstof aan boord: het gaat die lading ophalen in Port of Hastings in het zuiden van Australië, waar de waterstof is gewonnen uit bruinkool. De ‘Suiso Frontier’ wordt, als de weersomstandigheden een beetje meezitten, medio januari in Australië verwacht, om eind februari beladen terug te keren in Japan.

Vloeibare waterstof

De ‘Suiso Frontier’, gebouwd bij Kawasaki Heavy Industries, is het paradepaardje van een project waarin 362 miljoen dollar is gestoken, met steun van de Japanse en Australische overheid. De vloeibare waterstof is in de speciale tank afgekoeld tot 253 graden celsius onder 0, waardoor deze achthonderd keer minder ruimte inneemt dan in gasvorm.

Het is al twee jaar geleden dat het transportschip voor waterstof vanuit het Japanse droogdok te water werd gelaten en het was destijds de planning dat de ‘Suiso Frontier’ al in de loop van 2020 zou gaan varen, maar de coronacrisis gooide roet in het eten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

’s Werelds eerste tankerschip voor waterstof onderweg na grote vertraging | NT

’s Werelds eerste tankerschip voor waterstof onderweg na grote vertraging

'Suiso Frontier'

Het eerste tankerschip ter wereld dat vloeibare waterstof kan transporteren, de in Japan gebouwde ‘Suiso Frontier’, is vanuit de Japanse havenstad Kobe begonnen aan zijn eerste reis.

Het vaartuig heeft nog geen waterstof aan boord: het gaat die lading ophalen in Port of Hastings in het zuiden van Australië, waar de waterstof is gewonnen uit bruinkool. De ‘Suiso Frontier’ wordt, als de weersomstandigheden een beetje meezitten, medio januari in Australië verwacht, om eind februari beladen terug te keren in Japan.

Vloeibare waterstof

De ‘Suiso Frontier’, gebouwd bij Kawasaki Heavy Industries, is het paradepaardje van een project waarin 362 miljoen dollar is gestoken, met steun van de Japanse en Australische overheid. De vloeibare waterstof is in de speciale tank afgekoeld tot 253 graden celsius onder 0, waardoor deze achthonderd keer minder ruimte inneemt dan in gasvorm.

Het is al twee jaar geleden dat het transportschip voor waterstof vanuit het Japanse droogdok te water werd gelaten en het was destijds de planning dat de ‘Suiso Frontier’ al in de loop van 2020 zou gaan varen, maar de coronacrisis gooide roet in het eten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement