Arnesco had tot nu toe geweigerd om de rekeningen van Cosco voor demurrage & detention-kosten, yard occupancy-kosten en douanekosten te betalen omdat de rederij volgens de verlader zelf de vertraging in het ophalen en daardoor ook in het retourneren van de zeecontainers had veroorzaakt door ‘gebrek aan voortvarend handelen’.

Douanecontroles

Alle zeven containers waren geselecteerd voor douanecontroles en de rechtbank heeft vastgesteld dat bij de controles van vijf containers in de drukte van de kerstperiode wel vertraging is ontstaan. In verband daarmee heeft de rechter de opslagkosten van die vertraagde containers voor de groothandel wel verminderd, maar buiten dat valt Cosco volgens de rechter verder niks te verwijten.

Zo had Arnesco ook aangevoerd dat de rederij geen expliciete informatie had verschaft over de ‘free period’ waarbinnen de containers gratis in opslag op de terminal mochten verblijven en over de kosten na het verstrijken na deze periode, maar volgens de rechter is in de cognossementsvoorwaarden van het bewuste transport van de mondkapjes duidelijk genoeg verwezen naar het tarievenoverzicht op de website van Cosco, en is het normaal dat verladers dit soort informatie via die digitale weg raadplegen.

Ook de klacht van de groothandelaar dat Cosco op 6 januari 2021 niet voortvarend heeft gereageerd op een verzoek van de Arnesco-directeur om nieuwe uithaalpins toe te sturen, werd door de rechter verworpen. Volgens de rechter was er sprake van miscommunicatie doordat de directeur zelf een e-mail-adres van een andere vennootschap had gebruikt en heeft het bedrijf onvoldoende duidelijk kunnen maken waarom de laatste drie containers uiteindelijk pas op 15 en 19 januari 2021 werden opgehaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement