Vorig jaar steeg de vaarschema-punctualiteit van de containerrederijen ook al maanden achtereen, maar afgelopen januari was er plotseling een dip opgetreden en was de betrouwbaarheid gedaald tot 52,6%. Februari bracht een maand-op-maand-verbetering van ruim 7,5% en ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden zelfs 26% beterschap.
Kanttekening voor de rederijen is, dat ze een jaar geleden nog tegen recordtarieven een enorm vrachtaanbod hadden, waardoor er veel congestie was, en dat het inzakken van de markt er de laatste tijd de oorzaak van is dat het een stuk makkelijker is geworden om op tijd te varen. Ook de gemiddelde vertraging van vertraagde schepen is in februari verder gedaald, naar 5,29 dagen. Een jaar geleden was dat nog 7,5 dagen.
Marktleiders Maersk en MSC scoorden in februari het best met betrouwbaarheidspercentages van respectievelijk 64,9% en 64,4%. Hamburg Süd, een dochter van Maersk, zat ook boven de 60%. De overige rederijen scoorden tussen de 50% en 60%.
De Israëlische rederij ZIM had met 52% de laagste betrouwbaarheid, maar was tegelijkertijd een van de rederijen die de grootste verbetering ten opzichte van januari bewerkstelligden. Ook PIL en Wan Hai toonden veel beterschap. De Taiwanese rederij Yang Ming, eerder deze week door het Noorse databureau Xeneta nog geprezen als schoonst varende containerrederij, had volgens Sea-Intelligence na ZIM de laagste betrouwbaarheid.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?