CMA CGM plaatst recordbestelling containerschepen in China

methanol dual-fuel en lng dual-fuel

CMA CGM heeft bij de Chinese scheepsbouwer China State Shipbuilding Corporation (CSSC) zestien containerschepen besteld met een totale waarde van circa drie miljard dollar. Onder andere de China Chamber of Commerce for the EU spreekt van een recorddeal.

cma-cgm-jacques-saade, lng
Foto: Port of Rotterdam

De bestelling bestaat uit twaalf methanol dual-fuel containerschepen van 15.000 teu en vier lng dual-fuel schepen van 23.000 teu. CMA CGM heeft volgens de Chinese handelskamer over een periode van tien jaar nu al meer dan zeventig ‘groene’ containerschepen besteld bij CSSC, waarvan er tot nu toe ruim dertig zijn opgeleverd, waaronder drie jaar geleden de ‘CMA CGM Jacques Saadé’, het eerste 23.000 teu-schip op lng ter wereld. Overigens wordt de laatste tijd steeds meer betwist of varen op lng echt wel zo’n duurzame keuze is.

De handtekeningen onder de nieuwe megabestelling werden gezet tijdens het bezoek dat de Franse president Emmanuel Macron aan China bracht samen met Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Macron ging bij de Chinese president Xi op bezoek in de hoop China te kunnen bewegen tot een meer kritische opstelling jegens Rusland, maar de Franse president nam in zijn kielzog ook een forse delegatie zakenmensen mee, onder wie CMA CGM-ceo Rodolphe Saadé.

Airbus bekrachtigde in China een deal voor de levering van honderdzestig vliegtuigen en zal in zijn fabriek in Tianjin een tweede assemblagelijn in gebruik nemen. De Europese vliegtuigenbouwer tekende bovendien een samenwerkingsovereenkomst met de China National Aviation Fuel Group over de ontwikkeling en ‘concurrerende toepassing’ van duurzame vliegtuigbrandstof. Een van de verdere Frans-Chinese contracten betreft de levering door de Franse treinenbouwer Alstom van technologie aan het openbaar vervoersysteem van de miljoenenstad Chengdu.

Xi riep Macron tijdens hun ontmoeting onder meer op om samen te werken aan ‘stabiele en betrouwbare supply chains’ en om de Chinese ‘Belt and road’-strategie daarin een belangrijke plaats te geven.

CMA CGM plaatst recordbestelling containerschepen in China | NT

CMA CGM plaatst recordbestelling containerschepen in China

methanol dual-fuel en lng dual-fuel

CMA CGM heeft bij de Chinese scheepsbouwer China State Shipbuilding Corporation (CSSC) zestien containerschepen besteld met een totale waarde van circa drie miljard dollar. Onder andere de China Chamber of Commerce for the EU spreekt van een recorddeal.

cma-cgm-jacques-saade, lng
Foto: Port of Rotterdam

De bestelling bestaat uit twaalf methanol dual-fuel containerschepen van 15.000 teu en vier lng dual-fuel schepen van 23.000 teu. CMA CGM heeft volgens de Chinese handelskamer over een periode van tien jaar nu al meer dan zeventig ‘groene’ containerschepen besteld bij CSSC, waarvan er tot nu toe ruim dertig zijn opgeleverd, waaronder drie jaar geleden de ‘CMA CGM Jacques Saadé’, het eerste 23.000 teu-schip op lng ter wereld. Overigens wordt de laatste tijd steeds meer betwist of varen op lng echt wel zo’n duurzame keuze is.

De handtekeningen onder de nieuwe megabestelling werden gezet tijdens het bezoek dat de Franse president Emmanuel Macron aan China bracht samen met Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Macron ging bij de Chinese president Xi op bezoek in de hoop China te kunnen bewegen tot een meer kritische opstelling jegens Rusland, maar de Franse president nam in zijn kielzog ook een forse delegatie zakenmensen mee, onder wie CMA CGM-ceo Rodolphe Saadé.

Airbus bekrachtigde in China een deal voor de levering van honderdzestig vliegtuigen en zal in zijn fabriek in Tianjin een tweede assemblagelijn in gebruik nemen. De Europese vliegtuigenbouwer tekende bovendien een samenwerkingsovereenkomst met de China National Aviation Fuel Group over de ontwikkeling en ‘concurrerende toepassing’ van duurzame vliegtuigbrandstof. Een van de verdere Frans-Chinese contracten betreft de levering door de Franse treinenbouwer Alstom van technologie aan het openbaar vervoersysteem van de miljoenenstad Chengdu.

Xi riep Macron tijdens hun ontmoeting onder meer op om samen te werken aan ‘stabiele en betrouwbare supply chains’ en om de Chinese ‘Belt and road’-strategie daarin een belangrijke plaats te geven.