De voor Europese bedrijven belangrijke route Shanghai-Rotterdam leverde volgens de Drewry-statistieken een zeer bescheiden bijdrage aan die toename: het gemiddelde spottarief op dit vaargebied steeg vergeleken met een week geleden met welgeteld 7 euro (0%), om uit te komen op 1.605 dollar per veertigvoeter. Begin deze maand was de route Shanghai-Rotterdam nog wel de internationale route waarop Drewry de eerste grote tariefstijging constateerde, van toen wel al 4%.
Deze week hebben de containerrederijen vooral op de grote vaarroutes van Azië naar Amerika hun tarieven kunnen verhogen: op Shanghai-Los Angeles met 11% en op Shanghai-New York met 12%. Ook op Shanghai-Genua (1%) stond de meter in het groen.
Oostwaarts zag Drewry juist tariefdalingen, zoals op de trades Rotterdam-Shanghai (-4% naar 618 dollar per veertigvoeter) en Los Angeles-Shanghai (ook -4%).
Bodem bereikt
Al met al zien verschillende analisten in de huidige ontwikkeling van de spottarieven de bevestiging dat de prijzen in de containerlijnvaart de bodem mogelijk hebben bereikt. Onder die waarnemers ook het Hamburgse containeruitwissel-platform Container xChange, dat eerder deze maand al in een rapport voorspelde dat de containertarieven op korte termijn gaan stijgen. De Deense scheepvaartdeskundige Lars Jensen concludeert uit de nieuwe weekcijfers van Drewry eveneens dat ‘de markt de bodem mogelijk heeft bereikt’. Drewry zelf voorspelt dat de oost-west-spottarieven de komende weken verder zullen stijgen.
Een verhaal apart vormt de transalantische route. Op de route Rotterdam-New York daalde het gemiddelde spottarief deze week met 1%, en daarmee was het volgens Drewry alweer de negentiende week achtereen dat dit tarief naar beneden ging. Niettemin is het Rotterdam-New York-tarief nog steeds het hoogste van alle grote vaarroutes: 4.881 dollar per veertigvoeter. Eind vorig jaar verhuisden rederijen al schepen van de Azië- naar de transatlantische routes om daarvan te profiteren. Ook Jensen merkt op dat de tarieven op deze route weliswaar continue dalen, maar dat dit bijzonder langzaam gebeurt, waardoor het niveau relatief hoog blijft.
Op de route Shanghai-Rotterdam mag het opkrabbelen van het spottarief naar 1.605 dollar (na de 1.479 dollar van eind maart) de containerrederijen dan weliswaar weer wat moed geven, maar vergeleken met de hoogtijdagen van het coronatijdperk, toen de rederijen op dezelfde route 15.000 dollar voor een container konden vragen, hebben de verladers voorlopig nog steeds een koopje.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?