Schipper KNRM over reddingsactie Ameland: vuur op ‘Fremantle Highway’ verspreidde zich snel

bemanning sprong overboord

Het vuur op het brandende vrachtschip boven Ameland verspreidde zich vannacht zo snel, dat 7 van de in totaal 23 mensen aan boord gecontroleerd in het water zijn gesprongen. Dat vertelde Willard Molenaar van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) tegen de NOS. Molenaar was als schipper van een van de reddingsvaartuigen betrokken bij de reddingsactie.

Foto: Twitter Kustwacht

Rond 00.30 uur werd hij uit bed gepiept vanwege een melding van een brand op het schip de Fremantle Highway. “In eerste instantie zouden we er alleen naartoe gaan om standby te liggen, maar we zagen al gauw dat de situatie best wel ernstig was. Er hingen flink wat rookpluimen en het vuur verspreidde zich snel, veel sneller dan verwacht”, zei hij. “De mensen aan boord moesten er snel allemaal vanaf.”

Een voor een zijn ze gecontroleerd van het metershoge schip van boord gesprongen. “Ze waren echt in nood, daarom moesten ze springen. Dat doe je niet zomaar. Wij hebben ze uit het water gevist.” Een helikopter heeft daarna de rest van de mensen van het schip gehaald. Volgens Molenaar hadden de zeven opvarenden ademhalingsproblemen en waren ze gewond door de sprong in het water. Zij zijn met de boot van de KNRM naar Lauwersoog gebracht waar ambulances klaar stonden. Door de brand is een bemanningslid om het leven gekomen.

Een KNRM-medewerker op de kade zegt woensdagochtend dat ze een zware nacht hebben gehad. “Ze zijn al even wakker, het was zwaar voor ze”, geeft hij aan. Tijdens de actie kwam er onder meer een ‘medic’ aan boord “en onze mensen hebben natuurlijk ook hun hulpdiploma’s”. Nazorg voor de betrokkenen regelt de KNRM intern.

Het blussen van elektrische auto’s is een moeilijke klus en vraagt een specifieke methode. Dat zegt Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, in reactie op de brand op een vrachtschip boven Ameland.

Het Panamese schip Fremantle Highway heeft 2857 auto’s aan boord, waarvan 25 elektrische auto’s. Rond middernacht kregen de hulpdiensten een melding van brand op het schip en op dit moment is de brand nog niet geblust.

Volgens Hessels maken brandende batterijen van elektrische voertuigen het “lastig” het vuur te bestrijden. Dat komt omdat een brandende batterij opnieuw kan ontsteken. “Dit herontsteken komt door de zogenaamde thermal runaway, een chemisch proces waarbij batterijcellen in het accupakket opwarmen”, legt Hessels uit. “Hierdoor worden andere cellen ook warm, waardoor ook deze in thermal runaway raken. De thermal runaway breidt zich op deze manier uit door het batterijpakket.”

Daar komt bij dat deze auto’s zo gebouwd zijn dat water niet bij de batterij kan komen. “Als je door een plas water rijdt, wil je niet dat water de batterij in komt. Daarom is koeling van de batterijcellen van buitenaf zeer lastig.” De enige manier is daarom om de batterij langdurig onder te dompelen in water.

Hessels kan niet ingaan op de specifieke situatie bij Ameland, maar zegt dat bij dit soort branden het scheepspersoneel en de brandweer “razendsnel” moeten kunnen optreden, omdat de brand zich snel kan verspreiden. Ook moeten ze over specialistische vaardigheden en gereedschap beschikken. “Zodra het incident zich heeft uitgebreid en is geëscaleerd, zijn er op open zee nagenoeg geen mogelijkheden meer om de brand te onderdrukken”, aldus Hessels.

LAUWERSOOG – Een bemanningslid van het vrachtschip de Fremantle Highway wordt aan land gebracht. Door een brand op het schip op zo’n 27 kilometer ten noorden van Ameland is een bemanningslid om het leven gekomen. Ook zijn meerdere mensen gewond geraakt. ANP PERSBUREAU METER
Schipper KNRM over reddingsactie Ameland: vuur op ‘Fremantle Highway’ verspreidde zich snel | NT

Schipper KNRM over reddingsactie Ameland: vuur op ‘Fremantle Highway’ verspreidde zich snel

bemanning sprong overboord

Het vuur op het brandende vrachtschip boven Ameland verspreidde zich vannacht zo snel, dat 7 van de in totaal 23 mensen aan boord gecontroleerd in het water zijn gesprongen. Dat vertelde Willard Molenaar van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) tegen de NOS. Molenaar was als schipper van een van de reddingsvaartuigen betrokken bij de reddingsactie.

Foto: Twitter Kustwacht

Rond 00.30 uur werd hij uit bed gepiept vanwege een melding van een brand op het schip de Fremantle Highway. “In eerste instantie zouden we er alleen naartoe gaan om standby te liggen, maar we zagen al gauw dat de situatie best wel ernstig was. Er hingen flink wat rookpluimen en het vuur verspreidde zich snel, veel sneller dan verwacht”, zei hij. “De mensen aan boord moesten er snel allemaal vanaf.”

Een voor een zijn ze gecontroleerd van het metershoge schip van boord gesprongen. “Ze waren echt in nood, daarom moesten ze springen. Dat doe je niet zomaar. Wij hebben ze uit het water gevist.” Een helikopter heeft daarna de rest van de mensen van het schip gehaald. Volgens Molenaar hadden de zeven opvarenden ademhalingsproblemen en waren ze gewond door de sprong in het water. Zij zijn met de boot van de KNRM naar Lauwersoog gebracht waar ambulances klaar stonden. Door de brand is een bemanningslid om het leven gekomen.

Een KNRM-medewerker op de kade zegt woensdagochtend dat ze een zware nacht hebben gehad. “Ze zijn al even wakker, het was zwaar voor ze”, geeft hij aan. Tijdens de actie kwam er onder meer een ‘medic’ aan boord “en onze mensen hebben natuurlijk ook hun hulpdiploma’s”. Nazorg voor de betrokkenen regelt de KNRM intern.

Het blussen van elektrische auto’s is een moeilijke klus en vraagt een specifieke methode. Dat zegt Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, in reactie op de brand op een vrachtschip boven Ameland.

Het Panamese schip Fremantle Highway heeft 2857 auto’s aan boord, waarvan 25 elektrische auto’s. Rond middernacht kregen de hulpdiensten een melding van brand op het schip en op dit moment is de brand nog niet geblust.

Volgens Hessels maken brandende batterijen van elektrische voertuigen het “lastig” het vuur te bestrijden. Dat komt omdat een brandende batterij opnieuw kan ontsteken. “Dit herontsteken komt door de zogenaamde thermal runaway, een chemisch proces waarbij batterijcellen in het accupakket opwarmen”, legt Hessels uit. “Hierdoor worden andere cellen ook warm, waardoor ook deze in thermal runaway raken. De thermal runaway breidt zich op deze manier uit door het batterijpakket.”

Daar komt bij dat deze auto’s zo gebouwd zijn dat water niet bij de batterij kan komen. “Als je door een plas water rijdt, wil je niet dat water de batterij in komt. Daarom is koeling van de batterijcellen van buitenaf zeer lastig.” De enige manier is daarom om de batterij langdurig onder te dompelen in water.

Hessels kan niet ingaan op de specifieke situatie bij Ameland, maar zegt dat bij dit soort branden het scheepspersoneel en de brandweer “razendsnel” moeten kunnen optreden, omdat de brand zich snel kan verspreiden. Ook moeten ze over specialistische vaardigheden en gereedschap beschikken. “Zodra het incident zich heeft uitgebreid en is geëscaleerd, zijn er op open zee nagenoeg geen mogelijkheden meer om de brand te onderdrukken”, aldus Hessels.

LAUWERSOOG – Een bemanningslid van het vrachtschip de Fremantle Highway wordt aan land gebracht. Door een brand op het schip op zo’n 27 kilometer ten noorden van Ameland is een bemanningslid om het leven gekomen. Ook zijn meerdere mensen gewond geraakt. ANP PERSBUREAU METER