In totaal hebben de rederijen dit jaar afscheid genomen van 73 oldtimers met een totale capaciteit van 134.000 teu. Ofschoon stijgende vergeleken met eerdere jaargangen is er met deze aantallen nauwelijks een deukje geslagen in het mondiale reservoir aan containerschepen, constateert Braemer. Indien daar nog eens de jaren 2021 en 2022 bij worden opgeteld (totaal 23 schepen), komt het totaal over drie jaar op een magere 96 uitgefaseerde schepen te liggen.
Overcapaciteit
Die afgestoten containervloot voor dit jaar komt volgens het rekensommetje van de scheepsbroker overeen met amper 0,5% van de totale containercapaciteit in de wereld. De conclusie van Braemer is dan ook snel gemaakt: de markt zit enerzijds opgezadeld met een verdere vergrijzing van de wereldvloot, terwijl er aan de andere kant elke maand nieuwe en grotere containerschepen bijkomen. Dat zijn de ingrediënten voor een verdere groei van de huidige overcapaciteit in de containermarkt.
Zo zal de capaciteit dit jaar met 8% toenemen vergeleken met vorig jaar, terwijl Braemer voor 2024 zelfs een nog hoger groeipercentage van 9% verwacht. Met een nauwelijks verbeterde marktvraag zal die capaciteitsgroei waarschijnlijk voor een verdere neerwaartse druk zorgen op de tarieven en daarmee op de inkomsten van de containerrederijen.
Raadsel
Dat de rederijen in 2021 en vorig jaar nog zuinig waren op de oude containervloot, kan de Britse broker nog begrijpen met de deels grote marktvraag in die coronajaren en de hoge vrachttarieven. Die waren echter al in de tweede helft van 2022 op z’n retour en zijn zeker dit jaar verleden tijd.
Daarnaast stelt Braemer dat er momenteel zo’n 560 containerschepen de vergevorderde leeftijd van 25 jaar hebben bereikt en eigenlijk in aanmerking komen voor sloop. Dat de reders toch ook nu nog aarzelen om afscheid te nemen van hun oude schepen, blijft ook voor Braemer een raadsel.
Die terughoudendheid in de containervaart zorgt er nu voor dat de gemiddelde leeftijd, dat een containerschip wordt uitgefaseerd, is opgelopen naar 28,8 jaar. Daarnaast constateert Braemer dat de gemiddelde capaciteit van een containerschip in de markt niet is toegenomen, maar juist is gereduceerd de laatste jaren. Zo lag die gemiddelde capaciteit van de schepen in de containervaart tussen 2021 en september 2023 op 1.150 teu, terwijl die tussen 2016 en 2020 nog op 2.500 teu lag.
MSC meeste oude schepen
Marktleider MSC heeft verreweg de meeste oude schepen in haar vloot, volgens de nieuwste statistieken van het Franse scheepsdatabureau Alphaliner. De Zwitsers-Italiaanse containerrederij heeft 212 vaartuigen van 20 jaar of ouder ter beschikking, en daarmee bezit MSC bijna een kwart van alle containerschepen uit deze leeftijdscategorie. Op de lijst van exploitanten van metusalem-schepen is Maersk de nummer twee met 48 schepen, gevolgd door Evergreen met 36 oude containerschepen. De totale wereldvloot van containerschepen van boven de 20 jaar bestaat uit twaalfhonderd vaartuigen.
Een groot deel van de oude MSC-schepen betreft tweedehands-vaartuigen die door de rederij werden aangekocht tijdens de coronaperiode, de tijd waarin de markt floreerde en er veel behoefte bestond aan extra capaciteit.
Problematisch zijn de oude schepen volgens Alphaliner in operationele zin niet: de vaartuigen zijn nog in acceptabele staat, worden vooral ingezet op kleinere routes en kunnen daar volgens het bureau waarschijnlijk nog jaren nuttig werk verrichten. Het klimaat vaart er wel minder wel bij, want aan het vergroenen van de oude vloot wordt niet veel aandacht besteed. Zo zijn minder dan honderd van de twaalfhonderd hoogbejaarde schepen uitgerust met scrubbers.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?