Dat meldt het CBS op basis van eigen cijfers. Het gaat om alle soorten transportbedrijven, van koeriers en wegvervoerders tot expediteurs en binnenvaartondernemers.
ING meldde eerder dat er in het wegtransport vorig jaar 100 bedrijven failliet gingen, het hoogste aantal sinds 2014. De bank zette daar de kanttekening bij dat er sindsdien ook veel meer bedrijven bij zijn gekomen en het aantal faillissementen daardoor naar verhouding slechts op de helft van het aantal in 2014 lag. ING voorspelde ook dat er dit jaar procentueel iets meer bedrijven op de fles gaan.
Omzet stijgt
De totale omzet van de Nederlandse transportsector steeg juist na drie kwartalen van daling. Transportbedrijven draaiden in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld 1% meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar.
De omzet in de luchtvaartsector en de post- en koerierssector stegen met ruim 3%. Wegvervoerders zetten 2,5% meer om dan in Q1 2023. Ook bedrijven in de contractlogistiek deden het dit jaar een stuk beter en zagen hun omzet toenemen met 8,7%.
Expeditie
In de logistieke dienstverlening was het beeld verdeeld. Dienstverleners voor luchtvracht, waar bijvoorbeeld luchthavens en bagage-afhandelaars onder vallen, noteerden gemiddeld een veel hogere omzet (+29%).
Expediteurs, cargadoors en bevrachters draaiden juist aanzienlijk minder omzet dan een jaar geleden (-7,6%). Recente cijfers van grote internationale expediteurs als DSV, K+N en Hellmann bevestigen dit beeld. Zij schreven de terugloop toe aan mindere vraag in de markt en dalende tarieven.
Daar moet bij gezegd worden dat 2023 en ook 2022 uitzonderlijk goede jaren voor tussenpersonen in het vrachtvervoer waren. Het CBS maakt overigens geen melding van de winstgevendheid van de transportsector ten opzichte van de omzet.