Het overgrote deel van het geld, 2,1 miljard euro, zal worden gebruikt om de compensatie die vervoerders kunnen krijgen bij gebruik van het spoor, te verhogen. Daarmee komt de compensatie die goederenvervoerders en het reizigersvervoer tegemoet kunnen zien, uit op maximaal 98 procent. De steunmaatregel loopt tot 31 mei 2022 en moet ervoor zorgen dat de spoorsector geen marktaandeel verliest aan het wegvervoer.

Spoorgoederenvervoerders compenseren

Voor de tweede maatregel is 410 miljoen beschikbaar en betreft een aanpassing aan het plan van de Duitse regering uit 2018, om spoorgoederenvervoerders te compenseren voor de kosten van het gebruik van het Duitse spoor. Destijds werd afgesproken om daar tot en met 2023 op jaarbasis 350 miljoen euro voor beschikbaar te maken. Dat bedrag wordt met aanpassing verhoogd tot 410 miljoen voor de periode van 1 maart 2020 tot en met 31 mei 2021. Ook hiermee komt de compensatie die goederenvervoerders over die periode tegemoet kunnen zien uit op maximaal 98 procent.

Afgelopen mei werd de maatregel ook al eens gewijzigd. Toen keurde de Europese Commissie een verhoging van het beschikbare jaarbudget voor 2021 van 350 tot 567 miljoen euro goed.

‘Met de maatregelen die vandaag zijn goedgekeurd kunnen goederenvervoerders en het reizigersvervoer in Duitsland zich beter weren tegen de moeilijkheden die coronacrisis heeft voortgebracht. Met deze stappen moet hun concurrentiepositie ten opzichte van andere manieren van transport behouden blijven, iets dan bovendien in lijn is met de doelstellingen van de European Green Deal’, zo sprak Margrethe Vestager, bij de Commissie belast met het concurrentiebeleid, afgelopen vrijdag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding