DB Netze voert dit jaar op meerdere locaties bouwwerkzaamheden uit op het Duitse netwerk. Het zwaarst getroffen zijn de corridors Rijn-Alpen en Scandinavië-mediterrane, waar het hele jaar door langdurige werkzaamheden zullen plaatsvinden. Aangezien Nederland ook is aangesloten op het Rijn-Alpencorridor, zullen bedrijven ook hier hinder gaan ondervinden van de werkzaamheden in Duitsland.

Half mei zijn de intensievere bouwwerkzaamheden gestart. Op de Rijn-Alpencorridor zullen deze duren tot halverwege juni. Op de Scandinavië-mediterrane corridor duren de werkzaamheden tot eind september. DB Cargo omschrijft deze perioden als perioden waarin ‘dienstverstoring en verminderde netwerkbeschikbaarheid als de norm zullen gelden’.

Hoewel de planning met de klanten is gedeeld, kan de industrie moeilijk om met de situatie omgaan. In een videoboodschap aan medewerkers op 14 mei legde Kloss uit dat hij in zijn bijna veertig jaar bij DB Cargo nog nooit een situatie als deze had meegemaakt. Hij zei dat ondanks de genomen maatregelen van de exploitant de maatregelen nauwelijks nog beheersbaar zijn.

Dilemma

DB Cargo maakte op 19 mei bekend wat het ging doen om de situatie aan te pakken. Tot de maatregelen behoorden een extra inhuur van 25 locomotieven, met mogelijk nog eens 15 in de komende maanden, evenals maximaal 100 locomotiefbestuurders en 100 overig operationeel personeel. Maar het management loopt nu tegen zijn grenzen aan als het gaat om het vorderen van extra arbeidskrachten, zo legt Kloss uit in de video.

Deutsche Bahn-topman Richard Lutz sprak op maandag 30 mei tijdens een persconferentie over de onhoudbare situatie. ‘De huidige operationele situatie laat duidelijk maar ook pijnlijk zien dat we voor een dilemma staan ​​dat nauwelijks op korte termijn kan worden opgelost: groeien en moderniseren tegelijk is niet meer mogelijk met een goede operationele kwaliteit en stiptheid op te veel dagen en in te veel gangen’, aldus Lutz.

Alle spoorwegmaatschappijen en dus ook alle reizigers, openbaarvervoersautoriteiten en klanten van het goederenvervoer voelen de effecten. Lutz: ‘Daar zijn we ons van bewust.’ Deutsche Bahn zegt alles in het werk te stellen om de negatieve effecten voor vervoerders en klanten in het personen- en goederenvervoer tot een minimum te beperken, maar dat het netwerk nu moet worden gerenoveerd om aan de groeiende vraag te blijven voldoen.

Steun

De bouwwerkzaamheden werden door Hupac tijdens het jaarlijkse evenement in Lugano op vrijdag 13 mei als ‘het nieuwe normaal’ beschreven. ‘De spoorgoederensector moet zich aanpassen aan deze realiteit om de impact te verminderen’, zei CEO Michail Stahlut. Ook Hupac investeert in extra middelen en structurele reserves.

‘Het belangrijkste doel van dergelijke investeringen is om een ​​constante transportstroom te kunnen bieden, die niet zo zwaar wordt beïnvloed door afwijkingen als nu het geval is. Deze afwijkingen zullen blijven plaatsvinden, of de intermodale volumes kunnen toenemen. We moeten creatiever zijn en de lasten met iedereen delen.’

Grote operators doen er alles aan om de effecten van de beperkingen te verminderen, maar de impact op de klant is waarschijnlijk moeilijk te vermijden. De Federatie van Duitse Industrieën (BDI) kijkt nu naar de Duitse regering voor steun. ‘De overheid en de spoorsector moeten beseffen dat er een grens is aan capaciteitsbeperkingen als gevolg van bouwactiviteiten op het net. Bij overschrijding van deze limieten zal de aantrekkelijkheid van het spoor als vervoermiddel, zeker voor de bestaande klanten, op korte termijn schade oplopen. Het politieke doel om een ​​modal split van 25 procent voor het spoor te bereiken, dat al zeer ambitieus is, zal worden gedestabiliseerd.’

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement