‘De 181 infrastructuurmaatregelen uit het plan voor 2030 zijn allemaal in de wacht gezet. Geen enkel project is zo concreet dat met de uitvoering ervan begonnen kan worden’, aldus Hans Leister, bestuurslid bij Allianz pro Schiene en medevoorzitter bij de coördinatiegroep Deutschlandakt bij het Duitse ministerie van Verkeer.

Met de Deutschlandakt moet onder andere het marktaandeel van het goederenvervoer per spoor verhoogd worden naar 25% in 2030. Er zijn vorig jaar in augustus 181 infrastructuurprojecten en maatregelen gepresenteerd ten behoeve van het spoorvervoer. Volgens de toenmalige minister kon met de planning en uitvoering van de projecten gestart worden.

Belofte

De huidige regering beloofde in het regeerakkoord bovendien om ‘aanzienlijk meer te investeren in het spoor dan in de weg om prioriteit te geven aan de uitvoering van deze projecten uit de Deutschlandakt’.

Allianz pro Schiene stelt echter dat er dit jaar niet meer in het spoor is geïnvesteerd dan in de weg en dat er geen financiële zekerheid is voor het uitvoeren van de projecten en maatregelen in dit of in het volgende boekjaar. ‘Wat we van de minister van Verkeer nodig hebben zijn betrouwbare plannen en schema’s’, aldus Leister.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement