De brand brak uit in het midden van de trein, waardoor de veertig personenauto’s die op de vier middelste wagons van de trein stonden, ernstig zijn beschadigd. In totaal bestond de trein uit 25 dubbeldeks autowagons en was hij 695 meter lang, aldus DB Cargo. Volgens de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant zou het gaan om 30 auto’s die volledig zijn uitgebrand en 60 auto’s die daarnaast ernstig zijn beschadigd maar zich iets verder van de brand bevonden.
De auto’s op de staart van de trein en op het voorste gedeelte van de trein zijn onbeschadigd. De onbeschadigde treindelen met de bijbehorende auto’s zijn op woensdagavond naar Roosendaal overgebracht en hebben op donderdag hun reis naar Vlissingen hervat, laat een woordvoerder van DB Cargo Nederland weten.
Bovenleiding
ProRail laat weten dat er schade is aan de bovenleiding en de bovenleidingportalen. De bovenleiding moet over een lengte van een kilometer worden vernieuwd. De firma Mammoet is momenteel bezig om de wagons die niet meer kunnen rijden uit het spoor te trekken, laat een woordvoerder van ProRail weten. Vanuit daar worden ze afgevoerd naar een plek waar schade-experts de schade verder kunnen beoordelen.
‘Dat zal nog een poosje duren. Als dat gebeurd is kunnen we pas de bovenleiding gaan maken en de bovenleidingportalen gaan herstellen. Dan kunnen we ook pas zien wat de schade aan de spoorbaan zelf precies is.’ aldus de woordvoerder van ProRail.
De spoorbeheerder liet weten te verwachten dat er vrijdag weer treinen kunnen rijden op het traject. Dat is echter wel afhankelijk van de schade die nog op de spoorbaan aangetroffen wordt. ‘Als de schade daar groot is, zullen we ook daar herstelwerkzaamheden moeten gaan uitvoeren. Met de schade die we nu zien, kunnen we hopelijk morgenochtend gaan rijden. Maar het kan zijn dat het langer duurt’, legt de woordvoerder uit.
Onderzoek
De brand werd veroorzaakt doordat een bovenleiding op de trein belandde. ProRail kan op dit moment nog niks zeggen over hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar gaat in nauwe betrokkenheid van DB Cargo onderzoek doen naar de breuk van de bovenleiding.
De trein van vervoerder DB Cargo met de hybride personenauto’s was van Bochum in de Duitse provincie Noordrijn-Westfalen op weg naar Vlissingen en kwam bij Etten-Leur tot stilstand.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?