Het heractiveren van niet meer gebruikte spoorlijnen kan volgens de brancheverenigingen een belangrijke rol spelen bij het bereiken van de groeidoelstellingen voor zowel het reizigers- als het goederenvervoer. De organisaties stellen daarom het opnieuw activeren van 277 trajecten met 4.573 kilometer spoor voor. Vijftien van deze voorgestelde verbindingen moeten Duitsland met het buitenland gaan verbinden, waarvan in vier gevallen met Nederland.  Ook presenteren de organisaties een overzichtskaart, waarin de belangrijkste reizigers- en goederenlijnen worden getoond die sinds 1994 opnieuw zijn geactiveerd.

Bouwen

Dirk Flege, directeur bij Allianz pro Schiene, benadrukt bovendien dat er gestopt moet worden met bijvoorbeeld het bouwen over in onbruik geraakte spoorlijnen. ‘We moeten ongebruikte sporen beschikbaar houden voor heractivering. Als een weggedeelte wordt gestremd, dan wordt de verkeersroute afgesneden en gaat de kans op heractivering verloren’, zo stelt Flege.

In het verleden is het spoorvervoer op verschillende spoorlijnen in Duitsland stilgelegd terwijl de spoorlijnen in ieder geval niet volledig zijn afgebroken. Omdat de tracégebieden en de spoordijken er nog grotendeels zijn, is het heractiveren en moderniseren van een al bestaande spoorlijn vaak nog altijd goedkoper dan het moeten bouwen van een nieuwe spoorlijn.

IJzeren Rijn

Een bekend voorbeeld van een heractivering van een spoorlijn die al langer ter discussie staat, is de IJzeren Rijn. Deze verbinding liep van België door Nederland naar Duitsland en wordt sinds de jaren negentig niet meer gebruikt. Over deze spoorlijn wordt in het voorstel niet gesproken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement