Dit heeft Shahrat Nureshev, de Kazachse ambassadeur in China, in een persconferentie van de Kazachse ambassade in China, laten weten. De terminal zou ruwweg moeten komen te liggen tussen ‘Baktu Port in Tacheng in Xinjiang en het Kazachse Abay Oblast’. Eerder dit jaar spraken de twee landen al met elkaar over de mogelijkheden voor een nieuwe terminal.

Met de extra terminal moet iets gedaan worden aan de congestie die regelmatig optreedt bij de twee bestaande terminals. Verdere details over het project, zoals de termijn waarbinnen de nieuwe spoorterminal gebouwd moet worden, zijn nog onduidelijk.

Congestie

Op het moment gaat het goederenvervoer per spoor tussen China en Kazachstan voornamelijk via de terminals bij Alashankou-Dostyk en Khorgos. 90% van de treinen die deze terminals passeren rijden tussen Europa en China. Dit internationale vervoer krijgt bovendien voorrang op het regionale vrachtvervoer, waardoor vooral dit laatste type vervoer de gevolgen van de congestie sterk ondervindt.

Het capaciteitsprobleem is de laatste jaren gedeeltelijk aangepakt via het uitbreiden van de capaciteit van bestaande terminals. De Khorgos terminal nam recent bijvoorbeeld een nieuwe set sporen in gebruik in de standaard spoorbreedte, waardoor er dagelijks dubbel zoveel treinen verwerkt kunnen worden als daarvoor. Ook bij Alashankou-Dostyk is de laatste jaren sprake geweest van verschillende grote capaciteitsuitbreidingen.

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement