De tests met deze rangeerlocomotief zijn uitgevoerd in een samenwerking tussen treinenbouwer Alstom, de Belgische spoorgoederenvervoerder Lineas en spoorbeheerder ProRail.

Een rangeerlocomotief van Lineas werd uitgerust met de ATO-technologie van Alstom. Dat systeem stond weer in contact met een Object Detection Sytem (ODS), een systeem voor het detecteren van obstakels.

De proeven moesten laten zien dat de locomotief zelfstandig een object op het spoor, in dit geval een persoon en een auto, kan herkennen, een verkeerde stand van een wissel opmerkt en uit zichzelf een wagon kan koppelen.

Obstakels

De tests werden succesvol uitgevoerd en de locomotief wist op tijd te stoppen voor de obstakels. ‘ODS bleek effectief te zijn tot op 500 meter afstand van obstakels in reële omstandigheden en bood een aanzienlijke veiligheidsbuffer op rangeerterreinen’, zo stelt Alstom.

Het bedrijf stelt bovendien dat deze automatisering uiteindelijk moet gaan leiden tot ‘verhoging van de capaciteit, kostenbesparingen, energiebesparing en meer flexibiliteit’.

Automatisch bestuurde treinen kunnen dichter op elkaar rijden, waardoor meer treinverkeer mogelijk wordt. Ook rijden deze treinen gelijkmatiger en zouden treinritten punctueler worden omdat de treinritten gestuurd worden door betrouwbare computersystemen.

‘De spoorbranche is een bijzonder conservatieve branche. Op de weg, op het water en in de lucht zijn ze al veel verder met dit soort digitale systemen. Voor ons is dit een megastap’, zegt Johanna Kijff van ProRail tegen NT-zustervakblad SpoorPro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement