De Duitse operator vervoerde vorig jaar 1,94 miljoen teu. Dat zijn ruim 31.000 containers, wissellaadbakken en opleggers meer dan vorig jaar, wat neerkomt op een groei van 3,4%. Hoewel de omzet van Kombiverkehr vorig jaar 10% hoger lag dan in 2021, nam het nettoresultaat echter aanzienlijk af van ruim 1,6 miljoen euro in 2021 naar 368.000 euro in 2022.
Het bedrijf stelt dat er onder andere sprake was van minder vraag in het vierde kwartaal van vorig jaar. Ook wijt het bedrijf dit enigszins teleurstellende resultaat aan hogere personeelskosten omdat de gemiddelde personeelsbezetting hoger zou zijn dan in het jaar ervoor. Daarnaast zijn de ‘overige operationele uitgaven’ van de operator behoorlijk gestegen.
Exponentieel
Desondanks zijn de volumes van Kombiverkehr in bijna alle gebieden in Europa gegroeid. De volumes in het nationale transport stegen met ruim 9%. Ook in het internationale vervoer in Noord- West- en Oost-Europa waren lichte toenames zichtbaar. Alleen het transport van en naar zuid-Europa, wat echter bijna de helft van het totale vervoerde volume van Kombiverkehr bedroeg, was een uitzondering. De volumes tussen Duitsland en Frankrijk en Spanje namen met bijna 7% af en de volumes tussen Duitsland en Italië zakten met ruim 2% in.
De volumes tussen Duitsland en Nederland, België, Turkije en Griekenland en op de vervoersas van Scandinavië naar Italië via Oostenrijk groeiden volgens Kombiverkehr ‘exponentieel’. De Benelux zag haar volumes met ruim 25% in de plus schieten.
De operator meldt echter wel 80% van de volumegroei te danken te hebben aan een succesvol eerste kwartaal. In de eerste drie maanden van 2022 zou er maandelijks sprake zijn geweest van een volumegroei van ongeveer 13%. In de overige drie kwartalen was er slechts sprake van een gemiddelde groei van ongeveer 1%.
Gestegen energiekosten
‘Na een sterk eerste kwartaal van 2022 liepen we sterk voor op onze verwachtingen voor de volumes aan het einde van het eerste half jaar. Gezien de hoge vraag hadden we het zelfs beter kunnen doen, maar we liepen tegen capaciteitsgrenzen aan’ laat managing director Armin Riedl weten.
Hij stelt dat de werkzaamheden die plaatsvonden in Europa over het algemeen bijzonder uitdagend waren. ‘Omdat we de frequentie van onze treindiensten wilden behouden, moesten we wel extra locomotieven en machinisten inbrengen’, zo benadrukt het bedrijf over de werkzaamheden.
Inflatie en energie
Gedurende het jaar had de spooronderneming ook steeds meer last van de inflatie en hoge energiekosten. De operator benadrukt de transportprijs in november te hebben moeten verhogen door de gestegen energiekosten, wat ervoor zorgde dat bedrijven vaker kozen voor het wegvervoer. ‘Als de situatie in de tweede helft van het jaar net zo was gebleven als in het begin, dan had Kombiverkehr makkelijk voor de derde keer in de geschiedenis van het bedrijf meer dan 1 miljoen zendingen, ofwel meer dan 2 miljoen teu, kunnen vervoeren’, aldus Riedl.
Al met al verwacht Kombiverkehr niet dat er dit jaar een duidelijke verbetering optreedt. De operator stelt te zien dat er meer vraag is naar ‘klimaatvriendelijk’ vervoer, maar zegt wel te verwachten dat de druk op de industrie ook in 2023 hoog blijft.
Het bedrijf meldt dat de transportprijs weer verlaagd kon worden, omdat de elektriciteitsprijzen vanaf april 2023 weer gedaald zijn. Desondanks benadrukt de spooronderneming dat er qua werkzaamheden aan de infrastructuur weinig veranderd is in 2023. Daarnaast zal ook de hoge inflatie voorlopig nog wel blijven doorwerken, zo luidt de voorspelling.
Het bedrijf benoemt ook nog de verhoging van de trucktol die naar verwachting aan het eind van het jaar ingevoerd wordt, maar beargumenteert dat dit door het huidige grote prijsverschil tussen weg en spoor maar een minimaal effect gaat hebben.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?