De digitale planner komt op basis van alle gegevens met ‘de optimale treinbelading’ en de beste aansluiting voor een geboekte container. ‘Alle planningsgegevens zoals de tijden waarop vracht voor schepen aangeleverd mag worden, informatie over terminals en beperkingen zoals verboden op gemengd laden en gewichtslimieten zijn in het algoritme verwerkt’, zo stelt de logistieke dienstverlener. De digitale planning moet ervoor zorgen dat er minder handmatige aanpassingen verricht moeten worden. Op dit moment bevindt de tool zich in de pilotfase.
Al met al zijn er bij dagelijkse vertrekken zo’n 700 plaatsen op de treinen per week die ingepland moeten worden waarbij er bovendien sprake is van een regelmatig veranderende planning, aldus het bedrijf. Zo heeft de logistieke dienstverlener te maken met late aankomsten en vertrekken van zeeschepen. Ook doet het bedrijf in Rotterdam bijvoorbeeld al vijf terminals aan, wat de planning ingewikkelder maakt.
Boekingsfouten
Uiteindelijk wil HSL de planner ook bij andere door hen aangeboden treindiensten gaan toepassen. Op de middellange termijn wil het bedrijf de tool bovendien ook voor hun containerbinnenvaartlijnen op de Rijn gaan gebruiken. ‘Het is denkbaar dat de tool in de toekomst automatisch containers op andere treinen omboekt of overduidelijke boekingsfouten corrigeert’, zo legt het bedrijf bovendien uit.
Steeds meer spoorbedrijven lijken op dit moment bezig te zijn met het ontwikkelen van digitale systemen die de planning moeten vergemakkelijken of meer inzicht moeten geven in het transport. Zo kwam de Belgische spoorvervoerder Lineas recent met MyLineas, een app waarin klanten direct kunnen zien waar hun lading zich bevindt en of er vertraging is. Volgens Lineas is het de eerste app in de spoorvrachtsector die dit aanbiedt. Spooroperators Hupac en Kombiverkehr richten bovendien vorig jaar een nieuw bedrijf op voor de ontwikkeling van een datahub waar alle verantwoordelijke spelers voor een transport gemakkelijk gegevens met elkaar kunnen uitwisselen.
HSL ontwikkelde eerder bovendien ook al een IT-platform waarop het bedrijf in de gaten kan houden wanneer schepen in Antwerpen en Rotterdam aankomen en vertrekken en wanneer containers voor de schepen kunnen worden aangeleverd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?