DB Schenker begint proef met kolonnerijden

Wegvervoer

Volgend voorjaar begint DB Schenker in Duitsland met praktijkproeven met kolonnerijden, waarbij de voorste vrachtauto de volgers in het konvooi op afstand besturen.

DB Schenker doet dit in samenwerking met vrachtautofabrikant MAN en de technische hogeschool Fresenius. De drie ontvangen twee miljoen euro subsidie van het Duitse bondsverkeersministerie.

De proeven worden gehouden op de A9 in Beieren en duren tot begin 2019. Het doel is vast te stellen of kolonnerijden werkt in het normale wegverkeer.

Vrachtauto’s die in konvooi rijden, houden een onderlinge afstand aan van ongeveer tien meter. De voorste truck bepaalt de snelheid en geeft die via de computer door aan de volgauto’s. De chauffeurs van die volgauto’s hoeven hun voertuig in beginsel niet zelf te besturen.

De voordelen daarvan zijn dat de wegcapaciteit beter wordt benut en op brandstof wordt bespaard, omdat de volgtrucks in het konvooi in de windschaduw van het voorste voertuig rijden. De coördinatie bij de proeven heeft DB Schenker.

Aanvankelijk wordt met lege vrachtauto’s gereden. In de loop van 2018 wordt ook lading meegevoerd. De uitkomsten van de proeven zullen door de hogeschool Fresenius worden geanalyseerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

DB Schenker begint proef met kolonnerijden | NT

DB Schenker begint proef met kolonnerijden

Wegvervoer

Volgend voorjaar begint DB Schenker in Duitsland met praktijkproeven met kolonnerijden, waarbij de voorste vrachtauto de volgers in het konvooi op afstand besturen.

DB Schenker doet dit in samenwerking met vrachtautofabrikant MAN en de technische hogeschool Fresenius. De drie ontvangen twee miljoen euro subsidie van het Duitse bondsverkeersministerie.

De proeven worden gehouden op de A9 in Beieren en duren tot begin 2019. Het doel is vast te stellen of kolonnerijden werkt in het normale wegverkeer.

Vrachtauto’s die in konvooi rijden, houden een onderlinge afstand aan van ongeveer tien meter. De voorste truck bepaalt de snelheid en geeft die via de computer door aan de volgauto’s. De chauffeurs van die volgauto’s hoeven hun voertuig in beginsel niet zelf te besturen.

De voordelen daarvan zijn dat de wegcapaciteit beter wordt benut en op brandstof wordt bespaard, omdat de volgtrucks in het konvooi in de windschaduw van het voorste voertuig rijden. De coördinatie bij de proeven heeft DB Schenker.

Aanvankelijk wordt met lege vrachtauto’s gereden. In de loop van 2018 wordt ook lading meegevoerd. De uitkomsten van de proeven zullen door de hogeschool Fresenius worden geanalyseerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement