In een vergadering waarin de resultaten van het tweede kwartaal werden toegelicht, sprak directeur Parker Meeks van ‘volatiele marktomstandigheden’. ‘We blijven alle beschikbare opties bekijken om extra kapitaal aan te trekken, inclusief een volledige fusie en overname.’
Het bedrijf leed in het eerste halfjaar een verlies van ruim 90 miljoen dollar, blijkt uit de kwartaalcijfers van de Amerikaanse truckfabrikant. Vorig jaar draaide Hyzon ook al verlies, over het hele jaar 54,5 miljoen dollar. De verkoop van voertuigen leverde het bedrijf nog wel 3,7 miljoen euro op, waarvan 2,9 miljoen in het eerste halfjaar van 2022. In 2021 dook het bedrijf bijna 17 miljoen dollar in het rood en werd geen omzet geboekt.
Gesjoemel
Hyzon hangt bovendien een boete van de Amerikaanse beurswaakhond SEC boven het hoofd vanwege gesjoemel met bestellingen. In 2021 ontving Hyzon een bestelling van 500 waterstoftrucks Shanghai HongYun. Dat bedrijf zou echter pas enkele dagen voor de bestelling zijn opgericht. Volgens de aanklager gaat het daarom om een nepbedrijf. Hyzon heeft 22 miljoen dollar gereserveerd voor een mogelijke boete.
Europa
Hyzon heeft in Europa een vestiging in Winschoten. De Amerikanen werkten daar aanvankelijk samen met de Groningse waterstofpionier Holthausen. Toen de verwachte investeringen te veel werden voor Holthausen, kocht Hyzon de aandelen in het bedrijf in december 2022 op. Hyzon legde daar 5,52 miljoen euro voor neer.
Ondanks de gestaakte samenwerking leverde Hyzon Europe in maart de eerste waterstoftruck uit Winschoten op aan DB Schenker. De transportreus zet de vrachtwagen in tussen Keulen en het Belgische Eupen. Het gaat om een vrachtwagen van 40 ton, die volgens de DB Schenker een actieradius van 400 kilometer heeft.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?