Toegang tot zero-emissiezones versoepeld: oudere bakwagens langer welkom

Tot 2028

De toegangsregels voor zero-emissiezones zijn versoepeld. Bakwagens met een gewicht boven de 3,5 ton die zijn geregistreerd van 2017 tot en met 2019 krijgen drie jaar respijt en kunnen de zones tot 1 januari 2028 in. Aanvankelijk zouden zij volgend jaar al verbannen worden uit de zones.

De oudere bakwagens mogen drie jaar langer de zero-emissiezones in. Foto: Dutchmen Photography / Shutterstock

Het besluit is genomen door gemeenten en brancheverenigingen, waaronder verladersvereniging Evofenedex. ‘Aanleiding hiervoor zijn gesprekken met ondernemers, logistiek adviseurs en de inspraakacties op verkeersbesluiten bij diverse gemeenten. Uit deze gesprekken is gebleken dat de (financiële) haalbaarheid van het vervangen van de bakwagens in het gedrang zou komen’, schrijft Evofenedex.

‘Door de aanpassing kunnen voertuigen die aan de genoemde voorwaarden voldoen drie jaar langer de zones betreden dan eerder werd voorgesteld. Ondernemers hebben hierdoor langer de tijd om de transitie naar uitstootvrij transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen.’

TLN: moeilijke overweging

Volgens TLN vond de aanpassing plaats ‘op initiatief van de grotere gemeenten’. De brancheorganisatie reageert met gemengde gevoelens op de wijziging van de regels, die al in 2020 werden vastgesteld.

‘Dit gebeurde op grond van de toenmalige technische mogelijkheden en de verwachte beschikbaarheid in de markt. Hoewel de technische ontwikkelingen sindsdien snel zijn gegaan, vormt het veranderen van spelregels in zo’n late fase voor TLN een moeilijke overweging.’

‘Heel wat ondernemers hebben inmiddels investeringen gedaan op basis van de oude regels. In een transitie mogen koplopers niet kopschuw raken door wisselvallig beleid.’

Maar, besluit TLN: ‘Toch is het goed dat hierover nu duidelijkheid is voor ondernemers.’

Verschil met trekkers

Bakwagens mogen bij het ingaan van de zero-emissiezones op 1 januari 2025 dus maximaal acht jaar oud zijn. Dat is dezelfde leeftijdsgrens als voor trekkers. Toch is er nog steeds verschil tussen de regelingen voor bakwagens en voor trekkers: de overgangsregeling voor de oudere bakwagens eindigt op 1 januari 2028 terwijl de oudere trekkers zijn toegestaan tot 1 januari 2030.

‘Dit onderscheid is gemaakt om het verschil van de aanpassingen niet te groot te maken voor transportbedrijven die al hebben geïnvesteerd in zero-emissie bakwagens op grond van de eerdere afspraken,’ schrijft TLN.

Laatste dieseltrucks

Een bakwagen is een lichte vrachtwagen met de cabine en laadvloer op één chassis. Bakwagens die tussen 2020 en 2024 gekocht zijn, kunnen wel tot 2030 de zones in. Verder hebben bestelbussen met Euro 5 en Euro 6 motor respectievelijk tot 2027 en 2028 toegang tot de zero-emissiezones.

Wordt de bedrijfsauto afgeleverd op 1 januari 2025 of daarna, dan moet het een zero-emissie-uitvoering zijn. Een nieuwe dieseltruck of -bestelauto wordt dan niet meer toegelaten. Transporteurs die nog niet willen overstappen op elektrisch rijden, kunnen dus alleen dit jaar nog een dieselvoertuig kopen om in zero-emissiezones actief te blijven.

Naar verwachting beginnen 19 gemeenten volgend jaar met de zero-emissiezones.

Toegang tot zero-emissiezones versoepeld: oudere bakwagens langer welkom | NT

Toegang tot zero-emissiezones versoepeld: oudere bakwagens langer welkom

Tot 2028

De toegangsregels voor zero-emissiezones zijn versoepeld. Bakwagens met een gewicht boven de 3,5 ton die zijn geregistreerd van 2017 tot en met 2019 krijgen drie jaar respijt en kunnen de zones tot 1 januari 2028 in. Aanvankelijk zouden zij volgend jaar al verbannen worden uit de zones.

De oudere bakwagens mogen drie jaar langer de zero-emissiezones in. Foto: Dutchmen Photography / Shutterstock

Het besluit is genomen door gemeenten en brancheverenigingen, waaronder verladersvereniging Evofenedex. ‘Aanleiding hiervoor zijn gesprekken met ondernemers, logistiek adviseurs en de inspraakacties op verkeersbesluiten bij diverse gemeenten. Uit deze gesprekken is gebleken dat de (financiële) haalbaarheid van het vervangen van de bakwagens in het gedrang zou komen’, schrijft Evofenedex.

‘Door de aanpassing kunnen voertuigen die aan de genoemde voorwaarden voldoen drie jaar langer de zones betreden dan eerder werd voorgesteld. Ondernemers hebben hierdoor langer de tijd om de transitie naar uitstootvrij transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen.’

TLN: moeilijke overweging

Volgens TLN vond de aanpassing plaats ‘op initiatief van de grotere gemeenten’. De brancheorganisatie reageert met gemengde gevoelens op de wijziging van de regels, die al in 2020 werden vastgesteld.

‘Dit gebeurde op grond van de toenmalige technische mogelijkheden en de verwachte beschikbaarheid in de markt. Hoewel de technische ontwikkelingen sindsdien snel zijn gegaan, vormt het veranderen van spelregels in zo’n late fase voor TLN een moeilijke overweging.’

‘Heel wat ondernemers hebben inmiddels investeringen gedaan op basis van de oude regels. In een transitie mogen koplopers niet kopschuw raken door wisselvallig beleid.’

Maar, besluit TLN: ‘Toch is het goed dat hierover nu duidelijkheid is voor ondernemers.’

Verschil met trekkers

Bakwagens mogen bij het ingaan van de zero-emissiezones op 1 januari 2025 dus maximaal acht jaar oud zijn. Dat is dezelfde leeftijdsgrens als voor trekkers. Toch is er nog steeds verschil tussen de regelingen voor bakwagens en voor trekkers: de overgangsregeling voor de oudere bakwagens eindigt op 1 januari 2028 terwijl de oudere trekkers zijn toegestaan tot 1 januari 2030.

‘Dit onderscheid is gemaakt om het verschil van de aanpassingen niet te groot te maken voor transportbedrijven die al hebben geïnvesteerd in zero-emissie bakwagens op grond van de eerdere afspraken,’ schrijft TLN.

Laatste dieseltrucks

Een bakwagen is een lichte vrachtwagen met de cabine en laadvloer op één chassis. Bakwagens die tussen 2020 en 2024 gekocht zijn, kunnen wel tot 2030 de zones in. Verder hebben bestelbussen met Euro 5 en Euro 6 motor respectievelijk tot 2027 en 2028 toegang tot de zero-emissiezones.

Wordt de bedrijfsauto afgeleverd op 1 januari 2025 of daarna, dan moet het een zero-emissie-uitvoering zijn. Een nieuwe dieseltruck of -bestelauto wordt dan niet meer toegelaten. Transporteurs die nog niet willen overstappen op elektrisch rijden, kunnen dus alleen dit jaar nog een dieselvoertuig kopen om in zero-emissiezones actief te blijven.

Naar verwachting beginnen 19 gemeenten volgend jaar met de zero-emissiezones.