De ‘Edith Maersk’ is één van de acht grootste containerschepen ter wereld. Deze containerreuzen liepen in België eerder al Zeebrugge aan, maar voor Antwerpen gaat het om een nieuw recordschip.

De Scheldehaven maakte zich medio december ook al eens klaar voor een proefvaart van een schip van dit type, de ‘Evelyn Maersk’, maar de kapitein besloot toen in extremis om de Schelde niet op te varen omdat het zwaar stormde. Het schip werd toen afgeleid naar de Euromax in Rotterdam. Een andere ulcs van 13.092 teu kwam die week wel naar Antwerpen in plaats van naar Rotterdam.

De ‘Edith Maersk’ komt rechtstreeks uit het Verre Oosten en heeft een diepgang van 14,15 meter. Het schip zal vanavond rond half zeven bij PSA Antwerp aan de Deurganck Terminal arriveren om er vervolgens 2.200 containers te lossen.

Volgens Maersk Benelux zijn de congestieproblemen bij APM Terminals op de Maasvlakte het gevolg van het slechte weer van de afgelopen weken. Volgens andere bronnen speelt ook sociale onrust op de terminal een rol.

Omdat de ‘Edith Maersk’ 397 meter lang is, moest voor de opvaart op de Westerschelde toestemming worden gegeven door de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart. De verantwoordelijken voor het toelatingsbeleid op de Westerschelde gaan vandaag mee aan boord om de opvaart te volgen. Nadien komt er een veiligheidsevaluatie met alle betrokken partijen in de nautische keten.

De komst van schepen van Maersks E-klasse naar Antwerpen werd grondig voorbereid met onder andere simulatorvaarten in het Waterbouwkundig Laboratorium van de Vlaamse overheid. Volgens het loodswezen zijn deze megaschepen dankzij hun supermoderne uitrusting zeer goed manoeuvreerbaar.