‘Deelname Felbermayr verhoogt volume bij bevrachter Rijnmond’

Interview

‘We zijn nooit elkaars concurrenten geweest’, zegt directeur Cees van Putten van Rijnmond Logistics over Haeger & Schmidt Logistics (HSL). Per 1 oktober behoort Rijnmond voor 50% tot de Oostenrijkse Felbermayr Group, waarvan ook HSL een dochteronderneming is. De bedrijven worden nadrukkelijk niet samengevoegd. ‘Rijnmond blijft gewoon Rijnmond’, zegt Van Putten. Wel verwacht hij in de toekomst dankzij de deelname meer lading te gaan vervoeren.

Foto: Felbermayr Group

Binnenvaartonderneming Rijnmond Logistics is vanaf 1 oktober voor 50% eigendom van het Oostenrijkse Felbermayr, waar ook Haeger & Schmidt onder valt, onder voorbehoud van formele instemming van de aandeelhouders. Cees van Putten blijft aan als directeur. De samenwerking houdt in dat de binnenvaartondernemingen kunnen kijken naar de inzet van elkaars vloot alsook naar de inzet van andere bedrijfsonderdelen van Felbernmayer, zoals terminals in Duitsland en Oostenrijk.

Het Oostenrijkse familiebedrijf Felbermayr is gespecialiseerd in zwaar transport en heftechnologie. Sinds 2013 is Haeger & Schmidt Logistics (HSL) onderdeel van de groep. HSL heeft 250 medewerkers en een omzet van 250 miljoen euro.

Bij Rijnmond Logistics werken veertig mensen op kantoor en op het water. Het bedrijf heeft een binnenvaartschip en twee eigen gekoppelde duwboot-sleepbootcombinaties in de vaart. Ook maakt de bevrachter gebruik van nog zo’n twintig charterschepen. Het binnenvaartbedrijf heeft vestigingen in Papendrecht en in het Luxemburgse Schengen. Naar opgave van de Felbermayr Group heeft Rijnmond een jaaromzet van ruim 40 miljoen euro.

Blijft Rijnmond nog gewoon Rijnmond als het voor 50% onderdeel is van de Felbernmayr Group?

Zeker, dit bedrijf is in zekere zin mijn kindje. Dat heb ik ook direct gezegd bij gesprekken met Felbermayr in Oostenrijk. We zijn Rijnmond Logistics in 2018 begonnen, zo ongeveer in dezelfde vorm en met dezelfde mensen als die er nu nog bij zijn. Het bedrijf is voortgekomen vanuit transportonderneming Imperial, waar ik destijds als directeur werkte.

De insteek van deze deelname is zeker niet om op te gaan in een groter geheel. Haeger & Schmidt is in 2013 door Felbernmayr overgenomen. Daarbij zie je dat de groep er niets aan heeft willen veranderen, maar vooral een binnenvaarttak wilde om de dienstverlening completer te maken. HSL heeft het sindsdien goed gedaan, daar hopen wij ook op.

We blijven dus gewoon Rijnmond Logistics. Met dezelfde naam, dezelfde mensen en hetzelfde adres. We zijn bevrachters, we regelen transport over water voor onze klanten. Dat blijft zo. We doen dat samen met scheepseigenaren en deels met een eigen vloot. We zijn eigenlijk een mini-rederij en operator. Voor het natransport kunnen we ook wegvervoer organiseren, maar de kern is binnenvaart en zeevaart.

Hoe past Rijnmond naast HSL binnen de portefeuille van Felbermayr?

Waar HSL sterk is in containervervoer, staaltransport en droge bulk, zijn wij toegespitst op droge bulk zoals granen en mineralen. Die ladingpakketten vullen elkaar aan, we zijn in die zin nooit concurrenten geweest. We hebben wel eens diensten voor elkaar verleend, dat we schepen beschikbaar stelden op vraag van een marktpartij. De verhoudingen zijn altijd goed geweest. In de toekomst kijken we naar nieuwe projecten om gezamenlijk te ontwikkelen. Ik zie het echt als aanvulling.

Het is een rustige periode voor de binnenvaart. Is er wel voldoende lading? 

Ik vertrouw erop dat de markt weer aantrekt, ook al is het nu bescheiden. Dat laten alle voorspellingen zien. Het ladingaanbod is op alle vlakken minder nu, niet alleen in de binnenvaart. We hebben te maken met de zomerdip en ook met hoge rivierstanden waardoor de schepen vol beladen kunnen worden.

Hoe zijn Rijnmond en Felbernmayr bij elkaar uitgekomen?

Mede-eigenaar Gerrit Drenth wil zich meer richten op zijn werkzaamheden bij MobiGroep Beheer. We zochten daarom naar een andere partij waarmee Rijnmond verder kon. Dat vertelde ik op een receptie tegen oud-bekende Peter Sauer, die zich bij Haeger & Schmidt met projecten bezighoudt. Zo is het gaan rollen. Uiteindelijk hebben zowel Gerrit als ik een kwart van onze aandelen verkocht. Hij blijft in de nieuwe opzet stille vennoot. Er zijn gesprekken geweest met andere partijen, maar dit is een constructie waar we ons het beste in kunnen vinden.

Rijnmond Logistics heeft ook een kantoor in Luxemburg. Blijft dat bestaan?

Er verandert ook wat dat betreft niets. Het kantoor daar, Transest Lux, was een voormalige dochteronderneming van Imperial. Voordat Rijnmond startte was ik directeur bij Imperial, waar ik verantwoordelijk was voor transport van en naar de Moezel. Vanwege onze ervaring en onze werkzaamheden past Transest goed bij Rijnmond. We hebben een geschiedenis in het zogeheten Linksrheinisch vervoer. Het is hoofdzakelijk een Franstalig gebied, een taal waar wij goed mee uit de voeten kunnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Deelname Felbermayr verhoogt volume bij bevrachter Rijnmond’ | NT

‘Deelname Felbermayr verhoogt volume bij bevrachter Rijnmond’

Interview

‘We zijn nooit elkaars concurrenten geweest’, zegt directeur Cees van Putten van Rijnmond Logistics over Haeger & Schmidt Logistics (HSL). Per 1 oktober behoort Rijnmond voor 50% tot de Oostenrijkse Felbermayr Group, waarvan ook HSL een dochteronderneming is. De bedrijven worden nadrukkelijk niet samengevoegd. ‘Rijnmond blijft gewoon Rijnmond’, zegt Van Putten. Wel verwacht hij in de toekomst dankzij de deelname meer lading te gaan vervoeren.

Foto: Felbermayr Group

Binnenvaartonderneming Rijnmond Logistics is vanaf 1 oktober voor 50% eigendom van het Oostenrijkse Felbermayr, waar ook Haeger & Schmidt onder valt, onder voorbehoud van formele instemming van de aandeelhouders. Cees van Putten blijft aan als directeur. De samenwerking houdt in dat de binnenvaartondernemingen kunnen kijken naar de inzet van elkaars vloot alsook naar de inzet van andere bedrijfsonderdelen van Felbernmayer, zoals terminals in Duitsland en Oostenrijk.

Het Oostenrijkse familiebedrijf Felbermayr is gespecialiseerd in zwaar transport en heftechnologie. Sinds 2013 is Haeger & Schmidt Logistics (HSL) onderdeel van de groep. HSL heeft 250 medewerkers en een omzet van 250 miljoen euro.

Bij Rijnmond Logistics werken veertig mensen op kantoor en op het water. Het bedrijf heeft een binnenvaartschip en twee eigen gekoppelde duwboot-sleepbootcombinaties in de vaart. Ook maakt de bevrachter gebruik van nog zo’n twintig charterschepen. Het binnenvaartbedrijf heeft vestigingen in Papendrecht en in het Luxemburgse Schengen. Naar opgave van de Felbermayr Group heeft Rijnmond een jaaromzet van ruim 40 miljoen euro.

Blijft Rijnmond nog gewoon Rijnmond als het voor 50% onderdeel is van de Felbernmayr Group?

Zeker, dit bedrijf is in zekere zin mijn kindje. Dat heb ik ook direct gezegd bij gesprekken met Felbermayr in Oostenrijk. We zijn Rijnmond Logistics in 2018 begonnen, zo ongeveer in dezelfde vorm en met dezelfde mensen als die er nu nog bij zijn. Het bedrijf is voortgekomen vanuit transportonderneming Imperial, waar ik destijds als directeur werkte.

De insteek van deze deelname is zeker niet om op te gaan in een groter geheel. Haeger & Schmidt is in 2013 door Felbernmayr overgenomen. Daarbij zie je dat de groep er niets aan heeft willen veranderen, maar vooral een binnenvaarttak wilde om de dienstverlening completer te maken. HSL heeft het sindsdien goed gedaan, daar hopen wij ook op.

We blijven dus gewoon Rijnmond Logistics. Met dezelfde naam, dezelfde mensen en hetzelfde adres. We zijn bevrachters, we regelen transport over water voor onze klanten. Dat blijft zo. We doen dat samen met scheepseigenaren en deels met een eigen vloot. We zijn eigenlijk een mini-rederij en operator. Voor het natransport kunnen we ook wegvervoer organiseren, maar de kern is binnenvaart en zeevaart.

Hoe past Rijnmond naast HSL binnen de portefeuille van Felbermayr?

Waar HSL sterk is in containervervoer, staaltransport en droge bulk, zijn wij toegespitst op droge bulk zoals granen en mineralen. Die ladingpakketten vullen elkaar aan, we zijn in die zin nooit concurrenten geweest. We hebben wel eens diensten voor elkaar verleend, dat we schepen beschikbaar stelden op vraag van een marktpartij. De verhoudingen zijn altijd goed geweest. In de toekomst kijken we naar nieuwe projecten om gezamenlijk te ontwikkelen. Ik zie het echt als aanvulling.

Het is een rustige periode voor de binnenvaart. Is er wel voldoende lading? 

Ik vertrouw erop dat de markt weer aantrekt, ook al is het nu bescheiden. Dat laten alle voorspellingen zien. Het ladingaanbod is op alle vlakken minder nu, niet alleen in de binnenvaart. We hebben te maken met de zomerdip en ook met hoge rivierstanden waardoor de schepen vol beladen kunnen worden.

Hoe zijn Rijnmond en Felbernmayr bij elkaar uitgekomen?

Mede-eigenaar Gerrit Drenth wil zich meer richten op zijn werkzaamheden bij MobiGroep Beheer. We zochten daarom naar een andere partij waarmee Rijnmond verder kon. Dat vertelde ik op een receptie tegen oud-bekende Peter Sauer, die zich bij Haeger & Schmidt met projecten bezighoudt. Zo is het gaan rollen. Uiteindelijk hebben zowel Gerrit als ik een kwart van onze aandelen verkocht. Hij blijft in de nieuwe opzet stille vennoot. Er zijn gesprekken geweest met andere partijen, maar dit is een constructie waar we ons het beste in kunnen vinden.

Rijnmond Logistics heeft ook een kantoor in Luxemburg. Blijft dat bestaan?

Er verandert ook wat dat betreft niets. Het kantoor daar, Transest Lux, was een voormalige dochteronderneming van Imperial. Voordat Rijnmond startte was ik directeur bij Imperial, waar ik verantwoordelijk was voor transport van en naar de Moezel. Vanwege onze ervaring en onze werkzaamheden past Transest goed bij Rijnmond. We hebben een geschiedenis in het zogeheten Linksrheinisch vervoer. Het is hoofdzakelijk een Franstalig gebied, een taal waar wij goed mee uit de voeten kunnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement