De ‘N992’ is eind juli in de vaart genomen. Het schip is 120 meter lang en heeft een capaciteit van 10.000 ton. Het gaat varen op de Yangtze en kan ook als coaster worden ingezet. Het containerschip heeft twee elektromotoren van 900 kilowatt die worden aangedreven met behulp van batterijcontainers. Deze hebben per stuk een opslagcapaciteit van 1,4 MWh.
De afstand tussen Shanghai en Wuhan over water is ongeveer 1.000 kilometer. Om die afstand op elektriciteit af te kunnen leggen, wordt de batterijaccu onderweg op verschillende plaatsen gewisseld.
Het systeem met wisselaccu’s is vergelijkbaar met het Nederlandse Zero Emission Services. De containers worden op vaste punten opgeladen en zijn met reguliere havenkranen te wisselen. De redererij claimt dat het schip 32 ton minder CO2 per 24 uur uitstoot dan een conventioneel aangedreven containerschip.
Het schip wordt ingezet door Shanghai Pan Asia Shipping, een dochteronderneming van Cosco. De bouw van het schip ging in mei van dit jaar van start. Een tweede schip met dezelfde specificaties is in aanbouw.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?