Samen veilig onderweg naar lagere kosten

Brand Stories

Na veiligheid en duurzaamheid is kostenbesparing de derde overweging voor ondernemers om voor de dienstverlening van Hello Mobility te kiezen. De eerste twee behandelden we al in een eerdere uitgave van Nieuwsblad Transport, nu is het de beurt aan de besparing van kosten. Daarvoor schuiven Tom Rodenburg – initiatiefnemer van Hello Mobility – en Mark Maaskant, eigenaar van VVCR-Prodrive, aan.

In deze editie van Brand Stories vertelt Hello Mobility over de samenwerking met VVCR-Prodrive op het gebied van verkeersveiligheidsoplossingen voor wegvervoerders. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Maaskant begon in 1999 met VVCR-Prodrive. Het is niet voor niets dat hij ook bij dit gesprek aanwezig is, want in april werd bekend dat VVCR-Prodrive en Hello Mobility een strategisch partnerschap aangingen. Beide bedrijven versterken elkaar, aldus het tweetal. Wel benadrukken ze dat Hello Mobility een zelfstandig label blijft. Maaskant: ‘Verkeersveiligheid is het resultaat van een doel, bijvoorbeeld 50% minder schades in een jaar. Daarop ga je een plan maken waarop je je beleid baseert. Je kunt daarvoor slim gebruik maken van data. Het plan en het beleid deden wij als VVCR-Prodrive al, maar de data en het begeleiden van de ondernemer hadden we nog niet. Die hebben we nu door de samenwerking met Hello Mobility wel.’

Verkeersveiligheidsoplossingen

‘En wij kunnen onze dienstverlening weer verrijken met een opleiding voor inwerkcoaches en digitale lescontent, bijvoorbeeld videotrainingen’, zegt Tom Rodenburg. ‘En heel belangrijk’, neemt Maaskant over, ‘verkeersveiligheidsmarketingpakketten. Verkeersveiligheid is ook marketing. Hoe je als bedrijf intern je verkeerveiligheidsdoelstellingen aan je chauffeurs communiceert kan het verschil maken.’

Maaskant startte zijn bedrijf vanuit een onderneming die slipcursussen verzorgde. ‘Door de jaren heen zijn we gegroeid naar een bedrijf dat verkeersveiligheidsoplossingen biedt. We willen impact maken. Wij staan ’s ochtends op om bedrijven te helpen met het vinden van oplossingen op het gebied van verkeersveiligheid, die we vertalen naar een rendabele business case – in plaats van een kostenpost.’

‘Het frustreerde me destijds dat we trainingen aanboden als eenmalige actie, we waren niet in staat rijgedrag van chauffeurs over langere termijn te veranderen met 1 x in de 3 jaar een training volgen. Wij zorgen nu juist voor continuïteit. Vanaf het begin kijken we hoe we bedrijven kunnen helpen met een oplossing die ervoor zorgt dat chauffeurs hun gedrag daadwerkelijk blijvend aanpassen. Zodat er écht minder schade wordt gereden.’

Rijgedrag inzichtelijk maken

‘Het is onze ambitie om rijgedrag inzichtelijk te maken, zodat je een voorspellende waarde krijgt. We adviseren daarbij een fleetmanager of ondernemer om de minder presterende chauffeurs verkeersveilig deel te laten nemen. De coach van Hello Mobility analyseert de data en op basis van de uitkomsten stelt de coach samen met de ondernemer vast wat er moet gebeuren om het rijgedrag te verbeteren. Dat kan door training van de chauffeur op bepaalde rijgedragaspecten, of bijvoorbeeld door een goed gesprek tussen chauffeur en ondernemer. Dat laatste adviseren we vaak bij iemand die altijd goed reed, maar plots minder. Wellicht speelt er privé wel iets. Daar proberen we dan samen met de ondernemer achter te komen.’

Rodenburg: ‘We vullen elkaar aan: 1 + 1 = 3 en misschien wel 4 in dit geval. We hanteren ook een niet-tevreden-geld-teruggarantie. Dat doen we met reële cijfers, waarmee we berekenen wat een ondernemer minimaal kan besparen. Zo spreken we voor het eerste jaar een uitdagende doelstelling af . Met een wederzijdse inspanningsverplichting. Wij staan ervoor dat we het realiseren, de ondernemer loopt geen risico. Het levert immers op wat is begroot, of meer. En lukt het echt niet, dan krijgt hij zijn geld terug.’

‘We hebben een nauwkeurige controlemethode, elke maand maken we een analyse en om de maand zitten we met de ondernemer aan tafel.’ Rodenburg heeft een praktijkvoorbeeld van wat de samenwerking met VVCR-Prodrive brengt: ‘Ik ben nu als coach actief bij een bedrijf dat wordt geconfronteerd met een enorme werkdruk. Wij kunnen met de instructeurs van VVCR-Prodrive toch de chauffeurs begeleiden en de doelstelling halen, ondanks dat er eigenlijk geen tijd voor is. Dat is de kracht van de samenwerking, dat we extra instructeurs kunnen inzetten.’

Maaskant: ‘Het is een intelligent systeem dat erachter zit en de chauffeur de mogelijkheid biedt om te verbeteren op de parameters waar het om gaat. We zien precies op welke rijgedragparameters een chauffeur aanvullende coaching kan gebruiken om bij de groene groep rijders te horen.’

Buitenlandse belangstelling

Rodenburg merkt steeds meer belangstelling voor de dienstverlening van Hello Mobility en met de samenwerking met VVCR-Prodrive verwacht hij alleen maar meer interesse. ‘De eerste vraag van buiten Nederland is ook al gekomen. Het grappige met LinkedIn is dat iedereen je kan benaderen en dat gebeurt uit de Benelux, maar ook uit Duitsland en Engeland. Maar we willen eerst alles goed op de rit hebben, voordat we verder gaan. De kunst is het maken van de juiste keuze op het juiste moment. We willen een bepaalde degelijkheid hebben en dan moet je niet te snel gaan. Dan kom je jezelf tegen.’

Eigenlijk hanteren de ondernemers dus de stelregel die ze ook aan chauffeurs meegeven: defensief acteren. Maaskant: ‘Schadepreventie is het resultaat van een doel, een plan, beleid en slim gebruik van data. En het is bovendien een continu proces. 95 procent van de schades wordt veroorzaakt door menselijke fouten en wij willen ondernemers helpen om te zorgen dat mensen geen fouten maken. Dat is haalbaar, zelf rij ik al 18 jaar schadevrij. Dat komt ook omdat je er bewust mee bezig bent. Er komt bij professionele chauffeurs een bepaalde werkdruk bij, maar daarom is het commitment van de ondernemer zo belangrijk. Niet zoveel mogelijk pakjes per dag bezorgen. Dat staat haaks op onze gedachte. De partijen waar wij mee samenwerken, en dat zijn de grootste bezorgbedrijven in Nederland, geven aan dat de hoogte van de verzekeringspremies de winstgevendheid beginnen te beïnvloeden. En het imago. In bestelbussen kwamen vorig jaar 60 chauffeurs om het leven, 10% van het totale aantal verkeersdoden in Nederland. We zetten ook sterk in op het beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers.’

Rodenburg: ‘Het voordeel van een bedrijfskundige aanpak is dat je naar cijfers gaat kijken. Pakketdiensten hebben het heel druk. Een bedrijf reed bijvoorbeeld met acht bestelwagens de pakketten rond, zwaar overbelast qua planning. We hebben alle schades erbij gehaald en uiteindelijk gingen ze van acht naar negen voertuigen met een normale workload. Dat verdiende zichzelf terug in de afname van de schadegevallen. Dat is de crux.’ Maaskant besluit: ‘Ons ultieme doel samen met onze klanten is: nul werkgerelateerde verkeersongevallen veroorzaakt door menselijke fouten.’

Dit verhaal is aan u verteld door: Hello Mobility

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Samen veilig onderweg naar lagere kosten | NT

Samen veilig onderweg naar lagere kosten

Brand Stories

Na veiligheid en duurzaamheid is kostenbesparing de derde overweging voor ondernemers om voor de dienstverlening van Hello Mobility te kiezen. De eerste twee behandelden we al in een eerdere uitgave van Nieuwsblad Transport, nu is het de beurt aan de besparing van kosten. Daarvoor schuiven Tom Rodenburg – initiatiefnemer van Hello Mobility – en Mark Maaskant, eigenaar van VVCR-Prodrive, aan.

In deze editie van Brand Stories vertelt Hello Mobility over de samenwerking met VVCR-Prodrive op het gebied van verkeersveiligheidsoplossingen voor wegvervoerders. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Maaskant begon in 1999 met VVCR-Prodrive. Het is niet voor niets dat hij ook bij dit gesprek aanwezig is, want in april werd bekend dat VVCR-Prodrive en Hello Mobility een strategisch partnerschap aangingen. Beide bedrijven versterken elkaar, aldus het tweetal. Wel benadrukken ze dat Hello Mobility een zelfstandig label blijft. Maaskant: ‘Verkeersveiligheid is het resultaat van een doel, bijvoorbeeld 50% minder schades in een jaar. Daarop ga je een plan maken waarop je je beleid baseert. Je kunt daarvoor slim gebruik maken van data. Het plan en het beleid deden wij als VVCR-Prodrive al, maar de data en het begeleiden van de ondernemer hadden we nog niet. Die hebben we nu door de samenwerking met Hello Mobility wel.’

Verkeersveiligheidsoplossingen

‘En wij kunnen onze dienstverlening weer verrijken met een opleiding voor inwerkcoaches en digitale lescontent, bijvoorbeeld videotrainingen’, zegt Tom Rodenburg. ‘En heel belangrijk’, neemt Maaskant over, ‘verkeersveiligheidsmarketingpakketten. Verkeersveiligheid is ook marketing. Hoe je als bedrijf intern je verkeerveiligheidsdoelstellingen aan je chauffeurs communiceert kan het verschil maken.’

Maaskant startte zijn bedrijf vanuit een onderneming die slipcursussen verzorgde. ‘Door de jaren heen zijn we gegroeid naar een bedrijf dat verkeersveiligheidsoplossingen biedt. We willen impact maken. Wij staan ’s ochtends op om bedrijven te helpen met het vinden van oplossingen op het gebied van verkeersveiligheid, die we vertalen naar een rendabele business case – in plaats van een kostenpost.’

‘Het frustreerde me destijds dat we trainingen aanboden als eenmalige actie, we waren niet in staat rijgedrag van chauffeurs over langere termijn te veranderen met 1 x in de 3 jaar een training volgen. Wij zorgen nu juist voor continuïteit. Vanaf het begin kijken we hoe we bedrijven kunnen helpen met een oplossing die ervoor zorgt dat chauffeurs hun gedrag daadwerkelijk blijvend aanpassen. Zodat er écht minder schade wordt gereden.’

Rijgedrag inzichtelijk maken

‘Het is onze ambitie om rijgedrag inzichtelijk te maken, zodat je een voorspellende waarde krijgt. We adviseren daarbij een fleetmanager of ondernemer om de minder presterende chauffeurs verkeersveilig deel te laten nemen. De coach van Hello Mobility analyseert de data en op basis van de uitkomsten stelt de coach samen met de ondernemer vast wat er moet gebeuren om het rijgedrag te verbeteren. Dat kan door training van de chauffeur op bepaalde rijgedragaspecten, of bijvoorbeeld door een goed gesprek tussen chauffeur en ondernemer. Dat laatste adviseren we vaak bij iemand die altijd goed reed, maar plots minder. Wellicht speelt er privé wel iets. Daar proberen we dan samen met de ondernemer achter te komen.’

Rodenburg: ‘We vullen elkaar aan: 1 + 1 = 3 en misschien wel 4 in dit geval. We hanteren ook een niet-tevreden-geld-teruggarantie. Dat doen we met reële cijfers, waarmee we berekenen wat een ondernemer minimaal kan besparen. Zo spreken we voor het eerste jaar een uitdagende doelstelling af . Met een wederzijdse inspanningsverplichting. Wij staan ervoor dat we het realiseren, de ondernemer loopt geen risico. Het levert immers op wat is begroot, of meer. En lukt het echt niet, dan krijgt hij zijn geld terug.’

‘We hebben een nauwkeurige controlemethode, elke maand maken we een analyse en om de maand zitten we met de ondernemer aan tafel.’ Rodenburg heeft een praktijkvoorbeeld van wat de samenwerking met VVCR-Prodrive brengt: ‘Ik ben nu als coach actief bij een bedrijf dat wordt geconfronteerd met een enorme werkdruk. Wij kunnen met de instructeurs van VVCR-Prodrive toch de chauffeurs begeleiden en de doelstelling halen, ondanks dat er eigenlijk geen tijd voor is. Dat is de kracht van de samenwerking, dat we extra instructeurs kunnen inzetten.’

Maaskant: ‘Het is een intelligent systeem dat erachter zit en de chauffeur de mogelijkheid biedt om te verbeteren op de parameters waar het om gaat. We zien precies op welke rijgedragparameters een chauffeur aanvullende coaching kan gebruiken om bij de groene groep rijders te horen.’

Buitenlandse belangstelling

Rodenburg merkt steeds meer belangstelling voor de dienstverlening van Hello Mobility en met de samenwerking met VVCR-Prodrive verwacht hij alleen maar meer interesse. ‘De eerste vraag van buiten Nederland is ook al gekomen. Het grappige met LinkedIn is dat iedereen je kan benaderen en dat gebeurt uit de Benelux, maar ook uit Duitsland en Engeland. Maar we willen eerst alles goed op de rit hebben, voordat we verder gaan. De kunst is het maken van de juiste keuze op het juiste moment. We willen een bepaalde degelijkheid hebben en dan moet je niet te snel gaan. Dan kom je jezelf tegen.’

Eigenlijk hanteren de ondernemers dus de stelregel die ze ook aan chauffeurs meegeven: defensief acteren. Maaskant: ‘Schadepreventie is het resultaat van een doel, een plan, beleid en slim gebruik van data. En het is bovendien een continu proces. 95 procent van de schades wordt veroorzaakt door menselijke fouten en wij willen ondernemers helpen om te zorgen dat mensen geen fouten maken. Dat is haalbaar, zelf rij ik al 18 jaar schadevrij. Dat komt ook omdat je er bewust mee bezig bent. Er komt bij professionele chauffeurs een bepaalde werkdruk bij, maar daarom is het commitment van de ondernemer zo belangrijk. Niet zoveel mogelijk pakjes per dag bezorgen. Dat staat haaks op onze gedachte. De partijen waar wij mee samenwerken, en dat zijn de grootste bezorgbedrijven in Nederland, geven aan dat de hoogte van de verzekeringspremies de winstgevendheid beginnen te beïnvloeden. En het imago. In bestelbussen kwamen vorig jaar 60 chauffeurs om het leven, 10% van het totale aantal verkeersdoden in Nederland. We zetten ook sterk in op het beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers.’

Rodenburg: ‘Het voordeel van een bedrijfskundige aanpak is dat je naar cijfers gaat kijken. Pakketdiensten hebben het heel druk. Een bedrijf reed bijvoorbeeld met acht bestelwagens de pakketten rond, zwaar overbelast qua planning. We hebben alle schades erbij gehaald en uiteindelijk gingen ze van acht naar negen voertuigen met een normale workload. Dat verdiende zichzelf terug in de afname van de schadegevallen. Dat is de crux.’ Maaskant besluit: ‘Ons ultieme doel samen met onze klanten is: nul werkgerelateerde verkeersongevallen veroorzaakt door menselijke fouten.’

Dit verhaal is aan u verteld door: Hello Mobility

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.