HANOS: ‘Door te sturen op data verbetert ons logistieke proces’

Brand Stories

Voor HANOS is wagenparkbeheer een belangrijk onderwerp. De internationale horecagroothandel was al langer bezig met duurzaam en veilig rijden toen Hello Mobility in beeld kwam. Hello Mobility is de service van Nationale-Nederlanden die ondernemers helpt bij het beheer van hun wagenparken. Reinder Zuidhof, directeur logistiek bij HANOS: ‘De samenwerking lag voor de hand. We zijn er namelijk beiden van overtuigd dat je met data-analyses het rijgedrag van chauffeurs kunt verbeteren.’

Reinder Zuidhof, directeur logistiek bij HANOS. Foto: Hello Mobility

‘Met achttien vestigingen in Nederland en twee in België bevoorraden we dagelijks onze klanten’, vertelt Reinder. ‘We noemen dat onze externe logistiek. Daarnaast hebben we onze interne logistiek: vanuit ons centrale distributiecentrum in Apeldoorn leveren we meermalen per dag ons assortiment aan bij de andere HANOS-vestigingen. Met een wagenpark van zo’n 400 vracht- en bestelwagens en met ongeveer 600 chauffeurs in dienst beheren we deze logistieke processen helemaal zelf.’

Veiligheid bevorderen en kosten reduceren

Het wagenparkbeheer is volgens Reinder bij HANOS een belangrijk onderwerp. ‘Veiligheid heeft bij ons de hoogste prioriteit, zowel van de chauffeurs van HANOS als van de medeweggebruikers. Daarnaast is kostenreductie een belangrijke doelstelling. Een paar jaar geleden zagen we een behoorlijke stijging van het aantal schades, met als gevolg stijgende kosten voor schadeherstel, schadevergoeding en verzekeringspremies. Die trend wilden we zo snel mogelijk keren. Daarom zijn we ons gaan afvragen hoe wij die kosten kunnen beperken. We raakten ervan overtuigd dat je veiligheid bevordert en schade reduceert als de chauffeurs zich bewust zijn van hun rijgedrag.’

Daar komt nog bij dat HANOS zijn CO2-uitstoot wil reduceren. ‘Onze duurzaamheidsambities omvatten de hele organisatie’, aldus Reinder. ‘Als grote CO2-uitstoter is ons wagenpark een belangrijk onderdeel van die ambities. We zetten dan ook in op minder kilometers en dus op lager brandstofgebruik. Dat doen we door onze routes via ritplanningssoftware efficiënter in te plannen, uiteraard in goede samenspraak met onze klanten. Op basis van hun wensen bespreken we met hen passende leverfrequenties en -tijden. Zo proberen we te voorkomen dat we op één dag in één straat drie klanten op drie verschillende tijdstippen moeten bevoorraden. Onze klanten hebben daar steeds meer begrip voor. Bij ons streven naar lager brandstofgebruik komt trouwens het rijgedrag van de chauffeur weer om de hoek kijken. Want als je beheerst optrekt en proactief remt, bespaar je veel brandstof en stoot je per saldo minder CO2 uit.’

Samenwerking

Al vóór de coronapandemie werkte HANOS aan de ontwikkeling en installatie van boordcomputers voor en in de vracht- en bestelwagens. Reinder: ‘We zijn best eigenwijs en hadden geen standaardboordcomputers aangeschaft, omdat we dachten dat we dan flexibeler zouden zijn, meer functionaliteiten zouden hebben én goedkoper uit zouden zijn. Dat bleek ook zo te zijn. Onze dataleverancier was dezelfde als die van Hello Mobility. Het lag dus voor de hand dat we gingen samenwerken. Want zowel HANOS als Hello Mobility zijn ervan overtuigd dat je met data-analyses het rijgedrag van de chauffeurs kunt verbeteren. We hebben dan ook met elkaar een pad uitgestippeld om de wagenparkdoelstellingen van HANOS te realiseren.’

Reinder is heel tevreden over de samenwerking met Hello Mobility. ‘Die is gebaseerd op continuïteit en vertrouwen. We hebben regelmatig overleg, delen kennis en inzichten, en krijgen bij ons wagenparkbeheer goede ondersteuning van deskundige en flexibele coaches. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat bepaalde HANOS-vestigingen al lang significant meer schade hadden dan andere vestigingen. Samen met Hello Mobility hebben we daar onderzoek naar gedaan. Een coach is in gesprek gegaan met de logistiek managers van deze vestigingen om een aanpak te bedenken.’

Begrip

Wat vinden de chauffeurs hier eigenlijk van? ‘Veranderingen gaan dikwijls gepaard met weerstand’, zegt Reinder. ‘Toen we de boordcomputers hadden geïnstalleerd voelden sommige chauffeurs zich bespied. Het is dan ook belangrijk dat je hen betrekt bij je ambities. Als je uitlegt wat het nut ervan is, dat er buiten HANOS nauwelijks chauffeurs meer zijn die niet worden gevolgd, dat je beter volgens planning kunt rijden en dat je je klant keurig kunt berichten hoe laat je precies voor zijn deur staat, ontstaat er begrip.’

Inmiddels is HANOS bezig met de uitrol van een vervolgtraject. Reinder: ‘Onze chauffeurs krijgen straks aan het einde van hun rit hun rijgedragcijfer te zien. Dat is soms confronterend. Ook hiervoor geldt: we laten onze collega’s er rustig aan wennen. Zo krijgen ze langzamerhand geloof in de nieuwe techniek.’

Beter logistiek proces door te sturen op data

Ook over de resultaten is Reinder tevreden. ‘Dankzij alle beschikbare data en rijgedragcijfers kan ik sinds anderhalf jaar precies aangeven hoeveel kilometers we minder rijden dan voorheen, en hoeveel meer artikelen we dankzij een goede planning kunnen wegbrengen. Ook de schadelast en de CO2-uitstoot zijn de afgelopen paar jaar gedaald. Door te sturen op data kun je je logistieke processen bovendien nog beter op elkaar afstemmen: de juiste artikelen staan klaar, en de chauffeur kan op tijd vertrekken en leveren. Hij ervaart dan dus nauwelijks problemen en kan zo goed en veilig mogelijk zijn werk doen. Dat vind ik vooruitgang. Want als er logistieke vertraging optreedt, als de chauffeur twee uur te laat vertrekt en als er verkeerde artikelen worden ingeladen en geleverd, is de klant ontevreden en heeft de chauffeur geen fijne dag. En hoe meer ergernissen en stress voor de chauffeur, hoe groter de kans op schade. Daar ben ik van overtuigd.’

Hello Mobility heeft er volgens Reinder zeker aan bijgedragen dat de vracht- en bestelwagens van HANOS nu veiliger en duurzamer rijden. ‘Net als Hello Mobility geloof ik sterk in de kracht van data-analyse. Bovendien komen er steeds meer data beschikbaar. Daardoor worden de mogelijkheden om erop te sturen steeds groter. Ik zou het zonde vinden om die mogelijkheden te laten lopen.’


Naam bedrijf: HANOS, internationale horecagroothandel.
Begonnen in: In 1975 opende de allereerste HANOS-groothandel zijn deuren in Apeldoorn. Sindsdien is HANOS uitgegroeid tot een organisatie met achttien vestigingen in Nederland en twee in België.
Aantal medewerkers: Circa 5.000.
Hoogtepunt: ‘Ik werk sinds 2001 bij HANOS. In de afgelopen jaren heb ik het bedrijf en het aantal vestigingen enorm zien groeien. Op logistiek terrein is er veel veranderd. Toen ik hier binnenkwam, lag de nadruk op zelfbediening. Nu heeft de bezorging van ons assortiment bij onze klanten de overhand gekregen.’
Werkt hoeveel uur per week: ‘Als directeur logistiek ben ik heel veel onderweg, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Hoeveel uur per week ik werk? Laat ik het zo zeggen: in 40 uur krijg ik het niet voor elkaar.’
Grootste inspiratiebron: ‘Bij HANOS krijg je enorm veel vrijheid. Dat inspireert mij om mijn werk goed te doen.’

Dit verhaal is aan u verteld door: Hello Mobility

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

HANOS: ‘Door te sturen op data verbetert ons logistieke proces’ | NT

HANOS: ‘Door te sturen op data verbetert ons logistieke proces’

Brand Stories

Voor HANOS is wagenparkbeheer een belangrijk onderwerp. De internationale horecagroothandel was al langer bezig met duurzaam en veilig rijden toen Hello Mobility in beeld kwam. Hello Mobility is de service van Nationale-Nederlanden die ondernemers helpt bij het beheer van hun wagenparken. Reinder Zuidhof, directeur logistiek bij HANOS: ‘De samenwerking lag voor de hand. We zijn er namelijk beiden van overtuigd dat je met data-analyses het rijgedrag van chauffeurs kunt verbeteren.’

Reinder Zuidhof, directeur logistiek bij HANOS. Foto: Hello Mobility

‘Met achttien vestigingen in Nederland en twee in België bevoorraden we dagelijks onze klanten’, vertelt Reinder. ‘We noemen dat onze externe logistiek. Daarnaast hebben we onze interne logistiek: vanuit ons centrale distributiecentrum in Apeldoorn leveren we meermalen per dag ons assortiment aan bij de andere HANOS-vestigingen. Met een wagenpark van zo’n 400 vracht- en bestelwagens en met ongeveer 600 chauffeurs in dienst beheren we deze logistieke processen helemaal zelf.’

Veiligheid bevorderen en kosten reduceren

Het wagenparkbeheer is volgens Reinder bij HANOS een belangrijk onderwerp. ‘Veiligheid heeft bij ons de hoogste prioriteit, zowel van de chauffeurs van HANOS als van de medeweggebruikers. Daarnaast is kostenreductie een belangrijke doelstelling. Een paar jaar geleden zagen we een behoorlijke stijging van het aantal schades, met als gevolg stijgende kosten voor schadeherstel, schadevergoeding en verzekeringspremies. Die trend wilden we zo snel mogelijk keren. Daarom zijn we ons gaan afvragen hoe wij die kosten kunnen beperken. We raakten ervan overtuigd dat je veiligheid bevordert en schade reduceert als de chauffeurs zich bewust zijn van hun rijgedrag.’

Daar komt nog bij dat HANOS zijn CO2-uitstoot wil reduceren. ‘Onze duurzaamheidsambities omvatten de hele organisatie’, aldus Reinder. ‘Als grote CO2-uitstoter is ons wagenpark een belangrijk onderdeel van die ambities. We zetten dan ook in op minder kilometers en dus op lager brandstofgebruik. Dat doen we door onze routes via ritplanningssoftware efficiënter in te plannen, uiteraard in goede samenspraak met onze klanten. Op basis van hun wensen bespreken we met hen passende leverfrequenties en -tijden. Zo proberen we te voorkomen dat we op één dag in één straat drie klanten op drie verschillende tijdstippen moeten bevoorraden. Onze klanten hebben daar steeds meer begrip voor. Bij ons streven naar lager brandstofgebruik komt trouwens het rijgedrag van de chauffeur weer om de hoek kijken. Want als je beheerst optrekt en proactief remt, bespaar je veel brandstof en stoot je per saldo minder CO2 uit.’

Samenwerking

Al vóór de coronapandemie werkte HANOS aan de ontwikkeling en installatie van boordcomputers voor en in de vracht- en bestelwagens. Reinder: ‘We zijn best eigenwijs en hadden geen standaardboordcomputers aangeschaft, omdat we dachten dat we dan flexibeler zouden zijn, meer functionaliteiten zouden hebben én goedkoper uit zouden zijn. Dat bleek ook zo te zijn. Onze dataleverancier was dezelfde als die van Hello Mobility. Het lag dus voor de hand dat we gingen samenwerken. Want zowel HANOS als Hello Mobility zijn ervan overtuigd dat je met data-analyses het rijgedrag van de chauffeurs kunt verbeteren. We hebben dan ook met elkaar een pad uitgestippeld om de wagenparkdoelstellingen van HANOS te realiseren.’

Reinder is heel tevreden over de samenwerking met Hello Mobility. ‘Die is gebaseerd op continuïteit en vertrouwen. We hebben regelmatig overleg, delen kennis en inzichten, en krijgen bij ons wagenparkbeheer goede ondersteuning van deskundige en flexibele coaches. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat bepaalde HANOS-vestigingen al lang significant meer schade hadden dan andere vestigingen. Samen met Hello Mobility hebben we daar onderzoek naar gedaan. Een coach is in gesprek gegaan met de logistiek managers van deze vestigingen om een aanpak te bedenken.’

Begrip

Wat vinden de chauffeurs hier eigenlijk van? ‘Veranderingen gaan dikwijls gepaard met weerstand’, zegt Reinder. ‘Toen we de boordcomputers hadden geïnstalleerd voelden sommige chauffeurs zich bespied. Het is dan ook belangrijk dat je hen betrekt bij je ambities. Als je uitlegt wat het nut ervan is, dat er buiten HANOS nauwelijks chauffeurs meer zijn die niet worden gevolgd, dat je beter volgens planning kunt rijden en dat je je klant keurig kunt berichten hoe laat je precies voor zijn deur staat, ontstaat er begrip.’

Inmiddels is HANOS bezig met de uitrol van een vervolgtraject. Reinder: ‘Onze chauffeurs krijgen straks aan het einde van hun rit hun rijgedragcijfer te zien. Dat is soms confronterend. Ook hiervoor geldt: we laten onze collega’s er rustig aan wennen. Zo krijgen ze langzamerhand geloof in de nieuwe techniek.’

Beter logistiek proces door te sturen op data

Ook over de resultaten is Reinder tevreden. ‘Dankzij alle beschikbare data en rijgedragcijfers kan ik sinds anderhalf jaar precies aangeven hoeveel kilometers we minder rijden dan voorheen, en hoeveel meer artikelen we dankzij een goede planning kunnen wegbrengen. Ook de schadelast en de CO2-uitstoot zijn de afgelopen paar jaar gedaald. Door te sturen op data kun je je logistieke processen bovendien nog beter op elkaar afstemmen: de juiste artikelen staan klaar, en de chauffeur kan op tijd vertrekken en leveren. Hij ervaart dan dus nauwelijks problemen en kan zo goed en veilig mogelijk zijn werk doen. Dat vind ik vooruitgang. Want als er logistieke vertraging optreedt, als de chauffeur twee uur te laat vertrekt en als er verkeerde artikelen worden ingeladen en geleverd, is de klant ontevreden en heeft de chauffeur geen fijne dag. En hoe meer ergernissen en stress voor de chauffeur, hoe groter de kans op schade. Daar ben ik van overtuigd.’

Hello Mobility heeft er volgens Reinder zeker aan bijgedragen dat de vracht- en bestelwagens van HANOS nu veiliger en duurzamer rijden. ‘Net als Hello Mobility geloof ik sterk in de kracht van data-analyse. Bovendien komen er steeds meer data beschikbaar. Daardoor worden de mogelijkheden om erop te sturen steeds groter. Ik zou het zonde vinden om die mogelijkheden te laten lopen.’


Naam bedrijf: HANOS, internationale horecagroothandel.
Begonnen in: In 1975 opende de allereerste HANOS-groothandel zijn deuren in Apeldoorn. Sindsdien is HANOS uitgegroeid tot een organisatie met achttien vestigingen in Nederland en twee in België.
Aantal medewerkers: Circa 5.000.
Hoogtepunt: ‘Ik werk sinds 2001 bij HANOS. In de afgelopen jaren heb ik het bedrijf en het aantal vestigingen enorm zien groeien. Op logistiek terrein is er veel veranderd. Toen ik hier binnenkwam, lag de nadruk op zelfbediening. Nu heeft de bezorging van ons assortiment bij onze klanten de overhand gekregen.’
Werkt hoeveel uur per week: ‘Als directeur logistiek ben ik heel veel onderweg, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Hoeveel uur per week ik werk? Laat ik het zo zeggen: in 40 uur krijg ik het niet voor elkaar.’
Grootste inspiratiebron: ‘Bij HANOS krijg je enorm veel vrijheid. Dat inspireert mij om mijn werk goed te doen.’

Dit verhaal is aan u verteld door: Hello Mobility

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.