Hudig & Veder verduurzaamt zijn vloot in 2024

Brand Story

Het one-stop-shopmodel van Hudig & Veder – dat Hudig & Veder zelf het ABC-concept noemt (Agency, (Break)Bulk en Chartering) – krijgt in 2024 een upgrade met nieuwe schepen die het bedrijf heeft besteld. Directeur Chartering Jon Scholten is er enthousiast over.

Directeur Chartering Jon Scholten. Foto: Hudig & Veder
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

‘We hebben samen met onze partner Hartel Shipping & Chartering vijf nieuwe, schonere schepen besteld die voor onze klanten in en rondom Europa gaan varen, zoals naar de Baltische staten en Engeland maar ook op de routes van het continent naar de Middellandse Zee.’

Het bedrijf, met een oorsprong in 1795, zal net als in het verleden deels vertrouwen op de kracht van de wind. Op de nieuwe schepen komen namelijk Ventofoils te staan, op vliegtuigvleugels lijkende steunzeilen. Het is een innovatie die in Nederland is ontwikkeld door eConowind.

Hybride aandrijving

Voordat we daarop inzoomen, eerst over de andere innovatie die te vinden is bij de aandrijving van de schepen, want die kunnen niet alleen op wind varen: ‘Onze schepen zijn coasters met een draagvermogen tot 3800 ton. Ze zullen diesel-elektrisch worden aangedreven en zijn daarmee hybride. De motoren zijn vergelijkbaar met drie zeer schone vrachtwagenmotoren die twee elektromotoren aandrijven. Dit bewezen principe gebruikt veel minder brandstof dan de grote reguliere scheepsmotoren.’

‘Het hybride systeem zorgt ervoor dat er, met minder verbruik, toch voldoende voortstuwing in de schepen zit. Ook kan op 2 motoren gevaren worden, wat weer extra brandstof bespaart. En bij uitval van één van de motoren is het niet meteen zo dat het schip helemaal stil ligt: de twee resterende motoren zorgen dan dat het schip nog kan varen.’

Jacques-Yves Cousteau

Nog met diesel weliswaar, maar tot wel 35% minder verbruik en daarmee significant minder uitstoot, zo verzekert Scholten. ‘Helemaal schoon varen gaat simpelweg nog niet, maar met de aanschaf van deze nieuwe schepen zetten we wel in op verduurzaming. Een mooie combinatie diesel-elektrisch en Ventofoils. Mooi dat we deze door de Franse zeeonderzoeker Jacques-Yves Cousteau gedane vinding – die door Nederlanders echt op de kaart is gezet – kunnen gaan gebruiken in de praktijk. De eerste twee schepen zijn nu in aanbouw bij Holland Shipyards in Werkendam. Het is dus echt een Nederlandse samenwerking.’

De Ventofoils komen voor op de schepen te staan en ze zullen ervoor zorgen dat de schepen deels met windkracht gaan varen. ‘Zo realiseren we nóg meer brandstofbesparing, vergroenen we ons bedrijf én laten we zien dat we vooruitstrevend zijn. Als bedrijf, maar ook als Nederlandse scheepvaartsector. Alle beetjes helpen in de energietransitie en daarmee zetten we zo een mooie stap.’

Dit verhaal is aan u verteld door Hudig & Veder.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Hudig & Veder verduurzaamt zijn vloot in 2024 | NT

Hudig & Veder verduurzaamt zijn vloot in 2024

Brand Story

Het one-stop-shopmodel van Hudig & Veder – dat Hudig & Veder zelf het ABC-concept noemt (Agency, (Break)Bulk en Chartering) – krijgt in 2024 een upgrade met nieuwe schepen die het bedrijf heeft besteld. Directeur Chartering Jon Scholten is er enthousiast over.

Directeur Chartering Jon Scholten. Foto: Hudig & Veder
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

‘We hebben samen met onze partner Hartel Shipping & Chartering vijf nieuwe, schonere schepen besteld die voor onze klanten in en rondom Europa gaan varen, zoals naar de Baltische staten en Engeland maar ook op de routes van het continent naar de Middellandse Zee.’

Het bedrijf, met een oorsprong in 1795, zal net als in het verleden deels vertrouwen op de kracht van de wind. Op de nieuwe schepen komen namelijk Ventofoils te staan, op vliegtuigvleugels lijkende steunzeilen. Het is een innovatie die in Nederland is ontwikkeld door eConowind.

Hybride aandrijving

Voordat we daarop inzoomen, eerst over de andere innovatie die te vinden is bij de aandrijving van de schepen, want die kunnen niet alleen op wind varen: ‘Onze schepen zijn coasters met een draagvermogen tot 3800 ton. Ze zullen diesel-elektrisch worden aangedreven en zijn daarmee hybride. De motoren zijn vergelijkbaar met drie zeer schone vrachtwagenmotoren die twee elektromotoren aandrijven. Dit bewezen principe gebruikt veel minder brandstof dan de grote reguliere scheepsmotoren.’

‘Het hybride systeem zorgt ervoor dat er, met minder verbruik, toch voldoende voortstuwing in de schepen zit. Ook kan op 2 motoren gevaren worden, wat weer extra brandstof bespaart. En bij uitval van één van de motoren is het niet meteen zo dat het schip helemaal stil ligt: de twee resterende motoren zorgen dan dat het schip nog kan varen.’

Jacques-Yves Cousteau

Nog met diesel weliswaar, maar tot wel 35% minder verbruik en daarmee significant minder uitstoot, zo verzekert Scholten. ‘Helemaal schoon varen gaat simpelweg nog niet, maar met de aanschaf van deze nieuwe schepen zetten we wel in op verduurzaming. Een mooie combinatie diesel-elektrisch en Ventofoils. Mooi dat we deze door de Franse zeeonderzoeker Jacques-Yves Cousteau gedane vinding – die door Nederlanders echt op de kaart is gezet – kunnen gaan gebruiken in de praktijk. De eerste twee schepen zijn nu in aanbouw bij Holland Shipyards in Werkendam. Het is dus echt een Nederlandse samenwerking.’

De Ventofoils komen voor op de schepen te staan en ze zullen ervoor zorgen dat de schepen deels met windkracht gaan varen. ‘Zo realiseren we nóg meer brandstofbesparing, vergroenen we ons bedrijf én laten we zien dat we vooruitstrevend zijn. Als bedrijf, maar ook als Nederlandse scheepvaartsector. Alle beetjes helpen in de energietransitie en daarmee zetten we zo een mooie stap.’

Dit verhaal is aan u verteld door Hudig & Veder.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.